لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۱

درخواست هیئت اجرایی انتخابات از وزیر کشور برای تذکر به رسانه‌های متخلف


همزمان با انتشار گزارش وزارت ارشاد ایران از «تخلف انتخاباتی» تعدادی از رسانه‌ها، یک عضو هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری خبر داد که از وزیر کشور خواسته شده به این رسانه‌ها تذکر دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور و عضو هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری، روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، اعلام کرد که هفته گذشته موضوع فعالیت انتخاباتی رسانه‌هایی که از بودجه دولتی و عمومی استفاده می کنند در جلسه هیئت اجرایی انتخابات مطرح شده است.

به گفته آقای امیری، در این جلسه از وزیر کشور خواسته شده در مرحله نخست به رسانه‌های «متخلف» تذکر داده شود و در صورت ادامه «تخلف»، در جلسه بعدی درباره «نحوه برخورد» با رسانه‌ها بحث و تصمیم گیری شود.

وزارت ارشاد ایران روز شنبه، ۹ اردیبهشت، گزارشی از تخلف رسانه‌های دولتی و عمومی در انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد.

از ۲۵ مورد تخلف مطرح شده در این گزارش، ۱۸ مورد مربوط به خبرگزاری‌های تسنیم، فارس و دانشجو، وابسته به سپاه پاسداران، یک مورد مربوط به خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، دو مورد مربوط به خبرگزاری ایسنا و چهار مورد مربوط به خبرگزاری ایرنا بود.

این وزارتخانه روز چهارشنبه نیز گزارشی را منتشر کرد که «تخلف انتخاباتی» برخی رسانه‌ها از هفتم تا یازدهم اردیبهشت‌ماه راشامل می شود.

بر اساس این گزارش، در این مدت خبرگزاری تسنیم ۲۴ مورد، خبرگزاری فارس ۲۰ مورد، خبرگزاری دانشجو ۱۷ مورد و روزنامه کیهان پنج مورد «تخلف» داشته‌اند.

این سه خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران هستند و مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز از سوی رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می شود.

از سوی دیگر غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یک‌شنبه، دهم اردیبهشت، درباره این که خبرگزاری‌های وابسته به سپاه شامل تعریف رسانه عمومی و منتفع از بودجه عمومی و دولتی می شوند ابراز تردید کرده بود.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه وزارت ارشاد، همچنین خبرگزاری ایسنا سه مورد، خبرگزاری ایرنا یک مورد، روزنامه شهروند یک مورد و روزنامه ایران یک مورد «تخلف انتخاباتی» داشته‌اند.

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پیش از این در بیانیه‌ای با اشاره به ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست ‌جمهوری فهرستی از رسانه‌های مشمول منع تبلیغات انتخاباتی را منتشر کرد که در آن نام خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، ایرنا، ایسنا، آنا، ایبنا، ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، حوزه، خانه ملّت، دانشجو، شبستان، مهر و میزان دیده می‌شود.

چند روزنامه اصفهان زیبا، تهران تایمز، حمایت، جام جم، شهرآرا، شهروند، فرهیختگان، قدس، و هگمتانه، و نیز چهار مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات، کیهان، خراسان و همشهری، نیز در شمار رسانه‌های فهرست شده در این بیانیه هستند.

در روزهای گذشته خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش‌های متعددی را علیه حسن روحانی و اسحاق جهانگیری و در حمایت از ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف منتشر کرده‌اند.

در مقابل خبرگزاری دولتی ایرنا و در مواردی ایسنا، در گزارش‌های خود بعضاً به پوشش خبرهای دولتی می‌پردازند که در فضای انتخاباتی کشور، می‌تواند به جانبداری از حسن روحانی و معاون اولش تعبیر شود.

XS
SM
MD
LG