لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۶

انتخابات شوراها؛ نایب رئیس و برخی اعضای شورای شهر پایتخت رد صلاحیت شدند


رسانه‌های ایران از رد صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای شهر از جمله مرتضی طلایی نایب رئیس شورا، خبر داده‌اند و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، این موضوع را نشانه «شائبه دخالت خط فکر سیاسی» در بررسی صلاحیت‌ها ارزیابی کرده است.

در همین حال برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از رد صلاحیت «گسترده» نامزدهای این گروه سیاسی در برخی استان‌ها سخن گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، روز شنبه دوم اردیبهشت، گفت که وظیفه هیئت نظارت بر انتخابات شوراها تأیید صلاحیت نامزدها نیست، بلکه این هیئت «تنها باید افرادی را که از طریق استعلام از مراجع چهارگانه دارای پرونده‌های قضایی باشند، رد کنند».

آقای چمران هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها را متهم کرد که «شخصیت‌های شناخته شده و مورد اعتماد مردم» را رد صلاحیت و در مقابل برخی از افراد را که «دارای پرونده‌های مفتوح قضایی هستند» را تأیید کرده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد و گفت که «در غیر اینصورت انتخابات یکطرفه خواهد بود».

برخی از وب‌سایت‌های خبری از رد صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای شهر تهران خبر داده‌اند.

در این زمینه مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای تهران، ضمن تأیید گزارش‌ها درباره رد صلاحیت خود، تصمیم هیئت نظارت بر انتخابات شوراها را «شائبه‌برانگیز، تعجب‌آور و غیرمنصفانه» خواند.

او همچنین مدعی شد که مراجع چهارگانه نظارتی در پاسخ به استعلام‌ها، صلاحیت او را «تأیید» کرده‌اند.

علیرضا دبیر، دیگر عضو شورای شهر تهران، نیز گفت که پاسخ مراجع چهارگانه به استعلام‌ها و نظر هیئت اجرایی «مثبت بوده» اما هیئت نظارت او را رد صلاحیت کرده است.

گزارش‌هایی درباره رد صلاحیت حسین رضازاده، الهه راستگو، هادی ساعی، احمد دنیامالی، عباس جدیدی و عبدالحسین مختاباد نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اما هادی ساعی و احمد دنیامالی اعلام کردند که تأیید صلاحیت شده‌اند.

دیگر اعضای شورای شهر تهران که نامشان در این گزارش‌ها ذکر شده است، هنوز اظهار نظری در این باره نکرده‌اند.

فرمانداری‌ها در سراسر ایران روز شنبه دوم اردیبهشت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا را از نتایج بررسی صلاحیت‌ها مطلع کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری ایلنا خبر داد که برخی از برخی چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب از جمله محسن هاشمی، مرتض الویری، محمدجواد حق‌شناس، ابراهیم اصغرزاده، شهربانو امانی، زهرا صدر اعظم نوری، عبدالله مؤمنی، داریوش قنبری و علی صوفی تأیید صلاحیت شده‌اند.

با این حال محمدجواد حق‌شناس، از اعضای حزب اعتماد ملی، در توئیتر خود نوشت که «بسیاری» از نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات شوراهای شهر رد صلاحیت شده‌اند.

او از فراکسیون امید مجلس خواست که نگرانی‌ها در این زمینه را رفع کند.

محمدرضا حیدری، رئیس شورای اصلاح‌طلبان در استان خراسان رضوی، هم گفت که ردصلاحیت‌ نامزدهای این گروه در انتخابات شوراها «گسترده‌تر» از انتخابات مجلس دهم بوده است.

آقای حیدری تأکید کرد که «همه» افراد رد صلاحیت شده، توسط هیئت اجرایی تأیید صلاحیت شده بودند.

برخلاف دیگر انتخابات‌ها در ایران که نظارت بر آن به عهده شورای نگهبان است، نظارت بر انتخابات شوراها را هیئتی متشکل از نمایندگان مجلس کار به عهده دارند. در این هیئت در حدود ۹۰ نماینده مجلس حضور دارند که در بین آنها از نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب قرار دارند.

درباره نامزدهای انتخابات شورا از وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال که به مراجع چهارگانه نظارتی مشهور هستند، استعلام شده است.

پیشتر محمد محمودی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفته بود: «از کل ۲۸۹ هزار و ۷۷۷ نفر دواطلب، چهار هزار و ۴۷۲ نفر انصراف دادند و ۹ هزار و ۴۷۰ نفر هم توسط هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند که در شهرها سه هزار و ۷۴ نفر و در روستاها شش هزار و ۳۹۶ نفر بودند».

XS
SM
MD
LG