لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

واکنش سپاه به گزارش‌ها از «شکنجه و مرگ» یک عضو سپاه اهواز


تشییع جنازه عبدالله باقری،‌ عضو سپاه که در سوریه جان باخته بود
تشییع جنازه عبدالله باقری،‌ عضو سپاه که در سوریه جان باخته بود

معاون سیاسی سپاه پاسداران ایران چند گزارش درباره «شکنجه و کشته» شدن یکی از نیروهای سپاه اهواز به دلیل «سرپيچى از حضور در جنگ سوریه»را «لطیفه» خوانده و گفت که داوطلبان اعزام به این کشور «به حدی هستند» که امکان اعزام آنها وجود ندارد.

رسول سنایی راد، معاون سیاسی سپاه، روز چهارشنبه، ۲۱ مهرماه، در مصاحبه با خبرگزاری میزان گفت که سپاه پاسداران به دلیل تعداد «بسیار بالای» داوطلبان اعزام به سوریه «تحت فشار» است.

وی اضافه کرد: «داوطلبان ما در حدی هستند که ظرفیت مستشاری موجود، پاسخگوی این تعداد داوطلب نیست.»

جمهوری اسلامی از آغاز درگیری‌ها در کشور سوریه از نیرویی که به این کشور فرستاده با عنوان «مستشار» یاد کرده است.

معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت که «حتی ارباب‌رجوع‌های معمولی» هم «اصرار می‌کنند که به سوریه اعزام شوند».

آقای سنایی راد هدف از انتشار گزارش وب‌سایت شبکه العربیه درباره اجبار نیروهای سپاه پاسداران برای اعزام به سوریه را، به گفته او، «سایه انداختن بر روی جنایات کثیف» عربستان سعودی در یمن دانست.

وب‌سایت شبکه العربیه روز دوشنبه، ۱۹ مهر، اعلام کرد که یکی از نیروهای سپاه پاسداران اهواز به نام محمدرضا حمیداوی به دلیل «سرپيچى از حضور در جنگ سوریه» از سوی اطلاعات این نهاد «تا سر حد مرگ شکنجه و کشته» شده است.

به گفته این وب‌سایت، مراسم تشییع آقای حمیداوی که عرب و ۲۷ ساله بود روز یک‌شنبه، ۱۸ مهر، «تحت تدابیر شدید امنیتی» برگزار شده و نیروهای امنیتی مراسم عزاداری او در روستای «شکریات» از توابع شهرستان رامشير در جنوب شرق اهواز را «تحت کنترل و نظارت» داشته‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده که مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها از وجود «انبوه داوطلبان» اعزام به سوریه خبر داده و اعلام کرده‌اند که امکان اعزام همه آنها به این کشور را ندارند.

پیش از این تعدادی از نیروهای بازنشسته سپاه پاسداران نیز به سوریه اعزام شده و تعدادی از آنها در درگیری با نیروهای مخالف بشار اسد کشته شده‌اند.

در همین حال اسماعیل کوثری، نماینده مجلس نهم و از فرماندهان سابق سپاه، گفته بود که تمایل دارد به سوریه اعزام شود اما مسئولان هنوز به او اجازه نداده‌اند.

سپاه پاسداران بارها اعلام کرده است که حضور فرماندهان این نیرو در سوریه و عراق «مستشاری» است و جمهوری اسلامی به درخواست بشار اسد و دولت عراق به این کشورها نیرو اعزام کرده است.

در همین حال به دنبال این حضور «مستشاری» صدها نفر از نیرو‌های سپاه پاسداران و بسیج در سوریه و عراق کشته شده‌اند، اما آمار دقیقی از تعداد آنها منتشر نشده است.

خبرگزاری ایرنا تیرماه سال گذشته تعداد نیروهای ایران و افغان کشته شده در سوریه و عراق تا آن زمان را ۴۰۰ نفر اعلام کرده بود.

تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از جمله احمد غلامی، حسین همدانی، شفیع شفیعی، رضا فرزانه، داریوش درستی، اسماعیل حیدری، هادی کجباف و عبدالله اسکندری نیز طی سال‌های اخیر در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.

در بهار سال گذشته نیز چند تکاور ارتش ایران در سوریه کشته شدند.

XS
SM
MD
LG