لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

اسیدپاشی در اصفهان: «شناسایی ده مظنون»؛ اعتراض به نماینده دولت


محمدرضا خباز
محمدرضا خباز

استاندار اصفهان از «شناسایی ده فرد مظنون» در رابطه با اسیدپاشی‌ها در این «استان» خبر داد و گفت که پلیس در حال بازجویی از این افراد است.

۵۰ نماینده مجلس ایران نیز روز سه‌شنبه، ششم آبان، در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، ضمن اعتراض به سخنان محمدرضا خباز، از مدیران معاونت پارلمانی ریاست جمهوری که در جلسه ۲۹ مهرماه مجلس اسیدپاشی در اصفهان را با «امر به معروف و نهی از منکر» مرتبط دانسته بود، خواستار جلوگیری از سخنان به گفته این نمایندگان «غیر مسئولانه» در این باره شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، روز دوشنبه، پنج آبان، در یک نشست خبری گفت که یک «قرارگاه عملیاتی» برای شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان اسیدپاشی‌های اصفهان تشکیل شده است.

همچنین، به گزارش خبرگزاری مهر، آقای زرگرپور گفت: «تاکنون پیگیری‌های دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در این خصوص به جایی نرسیده، اگرچه تعداد زیادی افراد مظنون به اسیدپاشی دستگیر و حتی برای یک نفر تا ۹۰ درصد پیش رفتیم، اما در لحظات آخر رفع اتهام شد.»

مقامات جمهوری اسلامی در هفته گذشته اظهارات متناقضی درباره دستگیری تعدادی از متهمان اسیدپاشی‌های اصفهان داشته‌اند.

از جمله مرتضی میرباقری، رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور ایران، روز دوشنبه، ۲۸ مهر، از دستگیری چهار مظنون اسیدپاشی در اصفهان خبر داده بود، اما مقامات قضایی این اظهارات آقای میرباقری را تکذیب کردند.

استاندار اصفهان همچنین با اشاره به این که از ۱۵ شهریور تا ۲۳ مهر چهار مورد اسیدپاشی در اصفهان گزارش شده افزود: «بر اساس اعلام منابع بیمارستانی، مورد آخر این اتفاق که در اصفهان بستری می‌باشد خانمی به نام ' ا ' است که ۱۲ درصد دچار سوختگی شده، اما خانم 'ج ' دیگر مصدوم این حادثه که در تهران بستری است بین ۲۰ تا ۲۶ درصد سوختگی دارد.»

به گفته آقای زرگرپور، دو نفر دیگر از افرادی که قربانی اسیدپاشی شده‌اند دچار سوختگی سطحی شده بودند و به صورت سراپایی درمان شده‌اند و یکی از آنها اعلام نکرده که اسیدپاشی در کجا اتفاق افتاده است.

وی همچنین اسیدپاشی‌ها در اصفهان را بی‌ارتباط با مسئله حجاب دانست و افزود: «پدر یکی از بانوان مجروح حادثه اسیدپاشی به مدت ۴۰ ماه سابقه حضور در جبهه دارد و برادر وی نیز جانباز می‌باشد و این فرد از خانواده بسیار متدینی است.»

با وجود عدم بازداشت عامل یا عوامل اسیدپاشی در اصفهان، برخی مقامات جمهوری اسلامی با قاطعیت تاکید می‌کنند که اسیدپاشی‌های اخیر ارتباطی با موضوع حجاب و «امر به معروف و نهی از منکر» ندارد.

این در حالی است که پیشتر برخی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس از ارتباط این اتفاق‌ها با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» سخن گفته بودند.

ناصر موسوی لارگانی، از نمایندگان استان اصفهان در مجلس، ۲۷ مهر گفته بود که اسیدپاشی تحت هر عنوانی باشد حتی مبارزه یا مخالفت با بدحجابی و بی‌حجابی، محکوم است.

در همین ارتباط ۵۰ نماینده مجلس ایران روز سه‌شنبه در نامه‌ای به رئیس مجلس با اشاره به سخنان محمدرضا خباز، از مدیران پارلمانی ریاست جمهوری، که اسیدپاشی‌های اصفهان را با «امر به معروف و نهی از منکر»مرتبط دانسته بود، خواستار جلوگیری از سخنان به گفته این نمایندگان «بی‌مبنا و غیرمسئولانه» مقامات شدند.

بر اساس نامه این نمایندگان، محمدرضا خباز در جلسه علنی ۲۹ شهریور مجلس به عنوان نماینده دولت در مخالفت با طرح امر به معروف و نهی از منکر گفته بود: «همین اخیرا شما در اخبار مطالعه کردید که متأسفانه در یکی از شهرها بحث اسیدپاشی شروع شده است، ما بدحجابی را تأیید نمی‌‌کنیم، ولی رفتار بازدارنده سبب درگیری و مشکلاتی برای جامعه به وجود بیاورد.»

در همین حال استاندار اصفهان تهدید کرد که با «تجمعات غیرقانونی» در اعتراض به اسیدپاشی برخورد می‌شود و خبر داد که در یکی از این تجمعات تعدادی از افراد دستگیر شده‌اند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، نیز روز سه‌شنبه تهدید کرد که با هر «تجمع غیرقانونی» برخورد خواهد شد.

روز شنبه، سوم آبان، شاهدان عینی در گفت‌وگو با رادیوفردا از دستگیری تعدادی از معترضان به اسیدپاشی در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد خبر داده بودند.

مهدیه گلرو از اعضای کانون شهروندی زنان که تصویرش در تجمع اعتراضی ۳۰ مهر در مقابل مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها منعکس شده بود، صبح روز یک‌شنبه، ۴ آبان، در خانه‌اش بازداشت شد.

آریا جعفری، عکاس خبرگزاری ایسنا در اصفهان، نیز روز پنج‌شنبه، اول آبان، در پی انتشار عکس‌های تجمع اعتراضی مردم اصفهان علیه اسیدپاشی بازداشت شده بود.

روز چهارشنبه، ۳۰ مهر، هزاران تن در اصفهان و تهران در اعتراض به مسئله اسیدپاشی‌های اصفهان مقابل دادگستری این شهر و مجلس شورای اسلامی در بهارستان تهران دست به تجمع زدند.

XS
SM
MD
LG