لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

مقام قضایی: بخش قابل رویت خودرو حریم خصوصی نیست


با وجود نظر برخی از مراجع تقلید مبنی بر این که خودرو «ملک شخصی» است، پس از سخنگوی نیروی انتظامی، معاون قوه قضائیه نیز تاکید کرد که بخش «قابل رویت» خودرو حریم خصوصی محسوب نمی‌شود.

به نظر این مقام، تنها بخش «پنهان» خودرو از جمله صندوق عقب جزء «حریم خصوصی» افراد است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه ‌قضائیه، گفت که «بخش پنهان» خودرو مانند صندوق عقب حریم خصوصی تلقی می‌شود و «بخش پیدای خودرو که بدون تفتیش قابل رؤیت است حریم خصوصی نیست».

وی اضافه کرد: «وقتی چیزی در معرض دید عموم قرار دارد دیگر خصوصی نیست و جزء حریم خصوصی به حساب نمی‌آید، مانند نمای ساختمان‌ها و یا پنجره‌ای که پرده بر آن افکنده نشده و یا شخصی در برابر پنجره خودنمایی کند.»

آقای صادقی پیش از این نیز گفته بود که تنها بخش‌هایی از خودرو که «خود به خود مخفی است» به عنوان «حریم خصوصی» تلقی می شود.

موضوع حریم خصوصی بودن خودروها بار دیگر با گفته های سخنگوی نیروی انتظامی و انتشار فتوای مراجع تقلید مطرح شده است.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه، گفت که داخل خودروها حریم خصوصی به شمار نمی‌آید.

با این حال خبرگزاری ایسنا یک روز بعد فتوای برخی از مراجع تقلید را منتشر کرد که خودرو را «ملک شخصی» می‌دانند.

از جمله آیت‌الله شبیری زنجانی در این رابطه می‌گوید: «هرگونه تصرف و تفتیش آن بدون اجازه مالک، فی حدنفسه جایز نیست. البته اگر مصلحت اهمی مانند جلوگیری از حمل‌ونقل اسلحه متوقف بر تفتیش باشد، تفتیش آن طبق نظر حاکم شرع بلامانع است.»

برخی مراجع تقلید دیگر همچون مکارم شیرازی و نوری همدانی ضمن تاکید بر این که داخل خودرو جزء حریم شخصی و خصوصی‌ است، با این‌ حال اعلام کرده اند که «باید بر اساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود».

استناد مقامات نیروی انتظامی و قوه قضائیه درباره اطلاق نشدن حریم خصوصی به داخل خودرو به دلیل این که در معرض دید هستند، در حالی است که به گفته این مقامات، بر اساس قوانین «‌‌استفاده از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین داخل آن مشخصں نباشد ممنوع است».

بر اساس «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» که سال ۹۴ ابلاغ شد نیز اماکنی که «بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست».

در همین حال محمد ترحمی، معاون حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی، روز جمعه با استناد به این قانون تاکید کرد که «مواردی چون کشف حجاب، نحوه پوشش، ایجاد آلودگی صوتی و هر اقدامی که سبب آزار دیگران شود درون خودرو ممنوع است».

به گفته آقای ترحمی، بازرسی بخش هایی از خودرو مانند صندوق عقب که در معرض دید نیست، نیازمند حکم قضایی است.

سخنان این مقام نیروی انتظامی در حالی بیان شده است که بر اساس گزارش‌ها گشت های نیروی انتظامی و همچنین بسیج، بدون حکم قضایی صندوق عقب خودروها را تفتیش می‌کنند.

XS
SM
MD
LG