لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

خامنه‌ای «سیاست‌های کلی» برای محیط زیست ایران را ابلاغ کرد


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه با ابلاغ «سیاست‌های کلی محیط زیست» کشور »که پس از «مشورت» با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده خواستار «ایجاد نظام یکپارچه ملّی محیط زیست» شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس در روز سه‌شنبه، ۲۶ آبان، «مدیریت هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی»، «جرم‌انگاری تخریب محیط زیست»، «تهیه اطلس زیست‌بوم کشور»، و «گسترش اقتصاد سبز و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی» از جمله محورهای ابلاغیه آیت‌الله خامنه‌ای است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز ششم آبان‌ماه اعلام کرده بود که بررسی پیش‌نویس «سیاست‌های کلی محیط زیست» در این نهاد پایان یافته است.

در سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی بر «تقویت دیپلماسی محیط زیست» و مواردی چون «تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار و آلودگی‌های آبی» تاکید شده است.

«جلب مشارکت و همکاری‌های هدفمند و تأثیرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی» از جمله دیگر موارد این سیاست‌ها است.

پیش از این معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، اعلام کرده بود که ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریزگردها هستند که منشاء خارجی آن کشور عراق است. به گفته وی، اردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگردها به ایران دخیل هستند.

خانم ابتکار روز پنج‌شنبه، ۱۶ مهر، خبر داده بود که ایران درخواست کرده است تا در اجلاس پیش روی وزرای محیط زیست موضوع تدوین سند جهانی برای مقابله با گردوغبار مطرح شود.

دولت ایران روز چهارشنبه، ۲۰ آبان، «برنامه مشارکت ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» را تصویب و در عین حال اجرای بخش‌هایی از آن را «منوط» به رفع تحریم‌ها علیه تهران کرد.

در سال‌های گذشته مشکلات زیست‌محیطی متعددی در ایران رخ داده که خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها و همچنین ناسالم بودن هوای شهرهای بزرگ از جمله آنهاست.

برخی از کارشناسان علت خشک شدن چند دریاچه در ایران از جمله دریاچه ارومیه را احداث سدهای زیاد بر مسیر این دریاچه‌ها دانسته‌اند.

با این حال در سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی اشاره‌ای به تجدید نظر در سیاست‌های سدسازی در آینده نشده است.

«مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی نظیر عوامل سرایت‌دهنده میکروبی و رادیواکتیو و... شناخت پدیده‌های نوظهور زیست‌محیطی» از جمله دیگر بخش‌های ابلاغیه رهبر جمهوری اسلامی است.

در سال‌های گذشته همچنین نگرانی‌هایی درباره تاثیرات زیست‌محیطی نیروگاه‌ها و رآکتورهای اتمی ایران ابراز شده است.

از جمله در سال ۹۲ و پس از انتشار گزارش‌هایی از خسارت به نیروگاه بوشهر پس از وقوع زلزله در این منطقه، شورای همکاری خلیج فارس خواستار اعزام هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی نیروگاه بوشهر شد.

اثرات پارازیت‌هایی که برای جلوگیری از دسترسی شهروندان ایرانی به شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان خارج از کشور ارسال می‌شود و همچنین نصب دکل مخابراتی در محل‌های مسکونی نیز بارها موضوع بحث رسانه‌ها و مقامات دولتی ایران بوده است.

با این حال در سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی اشاره صریحی به این موضوعات نشده است.

XS
SM
MD
LG