لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

قاضی عسکر: عربستان از تعلل بر سر حج پرهیز کند


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور حج و زیارت از مقام‌های عربستان سعودی خواست از «تعلل و تأخیر» در صدور ویزا و مذاکره درباره اعزام زائران ایرانی به مکه و مدینه پرهیز کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن، باشگاه خبرنگاران جوان٬ علی قاضی عسکر این اظهارات را در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه علی خامنه‌ای درباره تمهیدات لازم برای اعزام هیئت ایرانی به عربستان بیان کرد.

آقای قاضی عسکر گفت: «اگر عربستان واقعاً می‌خواهد حجاج ایرانی به حج بروند٬ باید از تعلل و ایجاد تاخیر در روند صدور ویزا و مذاکرات پرهیز کرده و در استقبال از زائران ایرانی مصمم باشد.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که هیئت اعزامی جمهوری اسلامی در پایان مذاکرات با طرف سعودی با دستاورد مثبت به کشور بازگردد.

قرار است هیئت ایرانی به ریاست حمید محمدی٬ سرپرست سازمان حج و زیارت برای مذاکره با طرف سعودی پنجم اسفند ماه به عربستان برود.

نماینده خامنه‌ای در امور حج و زیارت پیشتر از دریافت دعوت‌نامه رسمی عربستان برای شرکت در مذاکرات دوجانبه بر سر حج سال ۹۶ خبر داده بود.

این در حالی است که بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز ۱۵ دی دریافت چنین دعوت‌نامه‌ای را تکذیب کرده بود.

مهدی شهسواری٬ مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت نیز روز ۱۲ دی اظهاراتی مشابه بهرام قاسمی بیان کرده بود.

به دنبال حادثه منا در مهرماه ۹۴ که به مرگ ۴۶۵ زائر ایرانی منجر شد، ایران و عربستان نتوانستند بر سر تدابیر امنیتی و دیگر مشکلات بین دو کشور به توافق برسند و تهران در سال جاری از اعزام زائران ایرانی به مراسم حج منصرف شد.

با آن که پس از حادثه منا و منتفی شدن حج ۹۵ مقامات جمهوری اسلامی شدیدا به عربستان سعودی حمله کردند و آیت‌الله خامنه‌ای از مقام‌های عربستان با عناوینی چون «حاکمان بی‌دین و بی‌وجدان» و «شجره‌ ملعونه‌ طواغیت» نام برد٬ اما ایران اعلام کرد که با وجود رد پذیرش شروط خود از سوی عربستان سعودی٬ حاضر به تحریم مراسم حج نیست.

XS
SM
MD
LG