لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

اعتراض صدها دانشگاهی ایران به ممنوعیت‌ها برای خاتمی


صدها استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای بهرئیس قوه قضاییه ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، را «بدعتی نگران‌کننده و تهدیدی کم‌سابقه برای حقوق شهروندی» در کشور توصیف کردند.

به گزارش وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، این استادان دانشگاه در نامه خود که روز چهارشنبه، ۲۷ اسفند، منتشر شد تاکید کردند: «این اقدامات غیرقانونی را زیبنده نظامی که بر اساس جمهوریت و اسلام بنا شده است نمی‌دانیم و خواستار رفع هر چه سریع‌تر این محدودیت و تکریم و احترام در خور شأن بزرگانی چون ایشان هستیم.»

رضا فرجی دانا، عبدلله رمضان‌زاده،مصطفی معین، غلامرضا ظریفیان، الهه کولائی، سعید سمنانیان، غلامرضا انصاری، علی شکوری راد، احمد شیرزاد، محمدرضا واعظ مهدوی، محمدصادق احمد آخوندی، فخرالدین دانش آشتیانی، محمدرضا ظفرقندی، محمدرضا سعیدی، فرشته بقایی و محمدجواد عابدینی از جمله ۶۰۸ امضاکننده این نامه هستند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز ۲۷ بهمن در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر جرم بودن انتشار تصویر و مطالب مربوط به آقای خاتمی گفت: «شورای عالی امنیت ملی یا قوه قضاییه در مورد افرادی تصمیم گرفته و آنها را به عنوان سران فتنه محسوب کرده‌اند که دستگاه قضا می‌تواند در این راستا دستور دهد که مثلا رسانه‌ها حق انتشار تصویر و مطالبی از آن شخص را ندارند که در غیر این صورت برخورد می‌شود.»

جز این، سخنگوی قوه قضاییه تاکنون هیچ «مستند قانونی» درباره ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر رئیس جمهوری اسبق ایران ارائه نکرده است.

گفته‌های آقای محسنی اژه‌ای در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند، اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی در هیچ زمانی مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی نداشته است.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ایران، نیز گفته است که در این زمینه «هیچ گونه مصوبه‌ای چه در روزهای اخیر و چه در سال ۸۸ از سوی شورای عالی امنیت ملی وجود ندارد».

با وجود این سخنانِ مقامات دولت ایران، مسئولان قوه قضائیه اما همچنان تاکید دارند که ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر رئیس جمهوری اسبق ایران بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

از جمله محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۶ اسفند، ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر آقای خاتمیرا « تصمیم حکومتی» خواند که به گفته او «در شورای عالی امنیت ملی که قوای سه گانه حضور دارند، اتخاذ شده و مبنای قانونی خود را دارد».

در هفته گذشته برخی از وب‌سایت‌های خبری ضمن انتشار تصویر عیادت برخی از مسئولان دولت ایراناز محمدرضا تابش، نماینده مجلس وخواهرزاده محمد خاتمی در بیمارستان، تصویر صورت آقای خاتمی را به صورت شطرنجیمنتشر کرده و همچنین از عبارت «رئیس جمهور بعد از هاشمی و قبل از احمدی‌نژاد» برای نام بردن آقای خاتمی استفاده کرده بودند.

پیش از آن نیز روز هفتم اسفند سایت «جماران» پایگاه رسمی موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی همراه با سایت «بهارنیوز» به دستور قوه قضائیه و به دلیل انتشار تصاویری از آقای خاتمی مسدود و یک روز بعد پس از حذف این تصاویر رفع فیلتر شدند.

XS
SM
MD
LG