لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

حداقل دستمزد کارگران در ایران ۱۴.۵ درصد افزایش یافت


شورای عالی کار ایران حداقل دستمزد ماهانه کارگران را ۱۴.۵ درصد افزایش داد. به این ترتیب، حداقل دستمزد کارگران در کشور به ۹۳۰ هزار تومان در ماه رسید.

این میزان افزایش در حالی اعلام شد که کمیته مزد سال ۹۶ متشکل از نمایندگان دولت و کارفرمایی و تشکل‌های کارگری مورد قبول حکومت، سبد معیشت یک خانوار کارگری را دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری ۸۱۲ هزار تومان است.

پیش از این برخی از تشکل های مستقل کارگری خواستار افزایش حداقل دستمزد کارگران به بیش از سه میلیون تومان شده بودند.

در عین حال، اتحادیه آزاد کارگران ایران خواستار تعیین چهار میلیون تومان برای دستمزد کارگران شده بود.

بر اساس دو تبصره ماده ۴۱ قانون کار در ایران، مصوب سال ۱۳۶۹، حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید بر اساس نرخ تورم و هزینه زندگی یک خانوار کارگری تعیین شود.

اما به گفته تشکل های کارگری و برخی از رسانه‌ها، شورای عالی کار در دهه های گذشته فقط نرخ تورم را در تعیین دستمزد در نظر گرفته است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، کارفرمایان و برخی از مقام های دولتی پیش از این در مورد درخواست افزایش دستمزد کارگران به این نکته اشاره می کردند که کارفرمایان توان پرداخت دستمزد بالاتر را ندارند.

در مقابل تشکل‌های کارگری در ایران چنین اظهار نظر می‌کردند که دولت به عنوان کارفرمای بزرگ در کشور علاقه‌ای به افزایش دستمزد کارگران ندارد.

این تشکل‌ها همچنین به این نکته اشاره می‌کردند که هزینه دستمزد در تولید بین هفت تا ۱۳ درصد است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، حق مسکن ماهانه کارگران ثابت مانده است. حق مسکن کارگران هم‌اکنون ۴۰ هزار تومان در ماه است.

XS
SM
MD
LG