لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

«تلاش محرمانه» دولت اسرائیل برای رفع تنش با دولت اوباما


رسانه‌های اسرائیل از تلاش محرمانه این کشور برای رفع تنش در مناسبات میان نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا خبر داده و گفته‌اند که در چارچوب این اقدامات، یک هیئت بلندپایه اسرائیلی با مقاماتی از آمریکا گفت‌و‌گو کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، از یک سو اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، برای رایزنی با رام امانوئل، رئیس پیشین کاخ سفید، سفر محرمانه‌ای به شیکاگو داشته، و از سوی دیگر، دانی ایالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، که ارتباط‌های زیادی از زمان سفارت خود در واشینگتن دارد با مقاماتی در آمریکا مذاکره کرده است.

اهود باراک که برای گفت‌و‌گو با لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، به واشینگتن رفته بود، در سفری غیرمنتظره به شهر شیکاگو، رام امانوئل را طرف مشورت خود قرار داده تا راهکارهای زدودن تنش میان نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما بر سر برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کند.

تنش‌ میان نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور آمریکا زمانی شدت گرفت که آقای نتانیاهو آشکارا آمریکا را به تعیین «خط قرمز روشنی» برای برنامه هسته‌ای ایران فراخواند، اما آمریکا اعلام کرد که ضرب‌الاجلی برای ایران تعیین نخواهد کرد.

دولت آمریکا برای توجیه این تصمیم خود اعلام کرد که هنوز راهکارهای دیپلماتیک برای تغییر مسیر برنامه هسته‌ای ایران به پایان نرسیده است.

در پی این بروز تنش اعلام شد که باراک اوباما از تعیین زمانی برای ملاقات با بنیامین نتانیاهو در جریان سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا خودداری کرده است.

آقای نتانیاهو که در روزهای آینده برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی آمریکا می‌شود، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مایل به ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا بوده، اما سخنگویان کاخ سفید گفته‌اند که چنین درخواستی به طور رسمی دریافت نشده است.

رسانه‌های اسرائیل و مقاماتی در این کشور خودداری کاخ سفید از تعیین وقت ملاقات میان باراک اوباما با آقای نتانیاهو را این گونه تعبیر کرده‌اند که رهبر آمریکا مایل به دوری کردن از دولت اسرائیل است.

در همین حال به گزارش وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت اهود باراک روز پنج‌شنبه، ۳۰ شهریور، بنا به درخواست بنیامین نتانیاهو، با رام امانوئل در شیکاگو دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

آقای امانوئل که سیاستمداری نزدیک به باراک اوباما است یک یهودی آمریکایی است که والدینش تابعیت اسرائیلی نیز دارند. آقای امانوئل از فعالان حزب دموکرات در تلاش‌های چهار سال پیش برای پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ بود که مدتی قبل برای احراز پست شهرداری شیکاگو به این شهر که خاستگاه سیاسی اوباما نیز بوده است بازگشت.

در همین حال تبلیغات تلویزیونی که از سوی فعالان ستاد میت رامنی، رقیب اوباما در انتخابات پیش روی آمریکا، تهیه و پخش شده است، به دخالت آقای نتانیاهو در انتخابات آمریکا تعبیر شده است.

در این آگهی تلویزیونی بنیامین نتانیاهو به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران اشاره دارد و آن را نتیجه «اهمال» باراک اوباما در قبال ایران جلوه می‌دهد.

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، برای پخش این فیلم از سوی گروه‌های یهودی محافظه‌کار آمریکایی چهارصد هزار دلار هزینه شده و یکی از تهیه‌کنندگان آن، جان مک‌لفلین از مشاوران پیشین حزب لیکود در اسرائیل و نیز مشاور آرنولد شوارتزنگر، فرماندار پیشین کالیفرنیا، بوده است.

ستاد اوباما در حالی بنیامین نتانیاهو را به دخالت در انتخابات آمریکا به سود میت رامنی متهم می‌کند که تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از افزایش محبوبیت باراک اوباما در میان رای‌دهندگان آمریکایی، از جمله به خاطر پخش سخنان جنجالی روزهای گذشته میت رامنی علیه ۴۷ درصد از آمریکایی‌های مستمری‌بگیر، است.
XS
SM
MD
LG