لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

استقبال مقام اسرائیلی از گفته صالحی درباره رفتار آمریکا


دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل
دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل
در حالی که وزیر خارجه ایران برای چندمین بار در یک هفته گذشته سخنانی درباره دولت آمریکا بیان کرده و گفته است که احساس می‌کند رفتار آمریکا در قبال ایران «به‌راستی در حال تغییر است»، در اسرائیل نیز معاون وزیر خارجه این کشور از این نرمش متقابل میان ایران و آمریکا استقبال کرد.

دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، که همراه با اهود باراک، وزیر دفاع کشورش، در همایش امنیتی مونیخ آلمان شرکت کرده بود در پایان این همایش گفت که اسرائیل نزدیکی آمریکا و ایران و انجام گفت‌و‌گو بین واشینگتن و تهران را «مفید» می‌داند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دانی آیالون این را نیز گفته است که مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا می‌تواند به موفقیت مذاکرات کشورهای گروه ۱+۵ با ایران نیز کمک کند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه درکنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، ایران را به نشان دادن «جدیت» در مذاکرات هسته‌ای فرا خواند و گفت که آمریکا نیز آماده است در این صورت، با ایران مذاکره دوجانبه داشته باشد.

آقای بایدن تاکید کرد که آمریکا می‌داند که تصمیم نهایی را در حاکمیت ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اتخاذ می‌کند.

در پی سخنان بایدن، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، که در همایش مونیخ حضور داشت، در چند اظهار نظر گفت که آمریکا دارد «به‌راستی رفتار خود را در مورد ایران تغییر می‌دهد».

آقای صالحی روز یک‌شنبه تاکید کرده بود که مذاکره‌ای موفق است که هر دو طرف در آن پیروز باشند و نیز افزود که «پیشنهاد مذاکره با آمریکا را با دید مثبت بررسی می‌کنیم».

دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، در حالی از مذاکرات احتمالی میان آمریکا و ایران استقبال کرده است که تا چندی پیش هر بار که از احتمال نوعی نرمش در مناسبات آمریکا و ایران یا از تلاش برای مذاکره میان مقاماتی از آمریکا و ایران خبر می‌رسید، بلندپایگان اسرائیل نسبت به این امر ابراز ناخشنودی کرده و حتی اظهاراتی بیان کرده بودند مبنی بر این که آمریکا دارد به نوعی به اسرائیل «خیانت» می‌کند.

دانی آیالون که پیشتر سفیر اسرائیل در واشینگتن بوده است، در حالی از مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا استقبال کرده که در آخرین روزهای کاری خود به سر می‌برد، زیرا آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل بیتینو»، آیالون را از این حزب رانده و او پس از تشکیل دولت جدید اسرائیل، دیگر در این مقام نخواهد ماند.

آقای آیالون در هفته‌های پس از رانده شدن از حزب راست افراطی «بیتینو»، مواضعی اتخاذ کرده است که با سیاست‌های دولت اسرائیل چندان همخوانی ندارد.

همزمان با ابراز خشنودی آیالون از احتمال مذاکره میان آمریکا و ایران، اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در همایش مونیخ با اشاره به حملات روزهای اخیر (از سوی اسرائیل) به هدف‌های نظامی در سوریه، در هشداری تلویحی به ایران گفت که «ما وقتی حرفی می‌زنیم، آن را عملی می‌کنیم».

آقای باراک همچنین گفت تحریم‌ها علیه ایران باید شدید‌تر شود، هرچند که خود او هر بار اضافه می‌کند که به موفقیت تحریم‌ها چندان امیدی ندارد.

در همین حال، ژنرال ذخیره اسرائیلی، عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، روز دوشنبه در نشستی در تل‌آویو مدعی شد که ایران با سانتریفیوژهایی که در دو مرکز هسته‌ای خود دارد، می‌تواند چهار تا شش ماه دیگر اورانیوم کافی برای یک بمب اتم را ذخیره کند.

بنیامین نتانیاهو که پیروز انتخابات دو هفته پیش کشورش بود و از روز یک‌شنبه این هفته در حال تشکیل دولت جدید خود است تاکید کرده است که مقابله با ایران در صدر اولویت‌های این دولت تازه اوست و اندک زمانی نیز پس از معرفی دولتش به پارلمان اسرائیل، برای گفت‌و‌گو با باراک اوباما راهی کاخ سفید خواهد شد.
XS
SM
MD
LG