لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

کاهش شش درصدی واردات نفت آسیایی‌ها از ایران


چهار مشتری ایران در آسیا از جمله چین و هند واردات نفت خود از ایران را طی ماه گذشته میلادی تا ۶ درصد نسبت به سپتامبر سال ۲۰۱۴ کاهش دادند.

به گزارش روز جمعه، ۸ آبان، خبرگزاری رویترز، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه سپتامبر، ماه گذشته میلادی، روزانه به طور متوسط یک میلیون و ۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند.

این گزارش بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها و آمارهای گمرکی می‌نویسد که مشتریان آسیایی ایران طی ۹ ماه اول سال جاری میلادی روزانه کمی بیشتر از یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده‌اند.

ترکیه دیگر مشتری نفتی ایران نیز گفته می‌شود که روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند.

رویترز می‌نویسد که گرچه در تیرماه سال جاری ایران و شش قدرت جهانی به توافق هسته‌ای دست یافتند، تاکنون جمهوری اسلامی نتوانسته صادرات نفت خود را افزایش دهد.

این خبرگزاری می‌افزاید که امید کمتری هم به افزایش فروش نفت ایران تا برچیده شدن تحریم‌ها علیه ایران تا سال آینده وجود دارد.

تحریم‌های غرب علیه ایران صادرات نفت و میعانات گازی این کشور را از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به وضعیت کنونی رسانده است.

ایران می‌گوید که همزمان با رفع تحریم‌ها، تولید نفت خود را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد و تا شش ماه بعد از آن این رقم به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین ارزیابی خود بر این عقیده است که ایران در سال آینده و در نیمه دوم آن تنها قادر به افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در تولید نفت خود خواهد بود.

رویترز همچنین با اشاره به این قول حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در روز سه‌شنبه مبنی بر این که تحریم‌ها علیه ایران تا پایان سال جاری برچیده خواهد شد، می‌گوید تاریخی که روحانی اعلام کرده از نظر کارشناسان «بسیار خوش‌بینانه» است و هنوز قدم‌هایی باید از طرف ایران برای لغو تحریم‌ها برداشته شود.

در کل واردات نفت ایران توسط کشورهای آسیایی در ۹ ماه اول سال بیش از ۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

چین طی ماه گذشته واردات نفت از ایران را بیش از ۱۷ درصد کاهش داده و به رقم ۴۱۶ هزار و ۴۵۰ بشکه در روز رسانده است. این کشور در مجموع واردات نفت خود از ایران را طی ۹ ماه سال دو درصد کاهش داده است.

هند، دومین مشتری عمده ایران، نیز واردات نفت ایران طی ماه گذشته را ۳.۴ درصد کاهش داد و کلا در سال جاری خرید نفت از ایران را تا ۲۰ درصد کاهش داده است.

ژاپن نیز در ماه سپتامبر واردات نفت ایران را ۱۵.۵ درصد کاهش داده و از ژانویه تا سپتامبر به طور متوسط حدود ۱۷۲ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده است که ۱.۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۴ است.

نهایتا کره جنوبی، چهارمین مشتری نفت ایران، طی ماه گذشته واردات نفت از ایران را تا ۴۷ درصد افزایش داده، اما در مجموع طی سال جاری خرید نفت از ایران را تا ۳.۳ درصد کاهش داده است.

XS
SM
MD
LG