لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

مقام نفتی ایران: انتظار نمی‌رود در سال ۹۳ صادرات نفت افزایش یابد


محسن قمصری
محسن قمصری
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که در سال جاری تنها «تغییری که نسبت به گذشته ایجاد شده» توقف کاهش صادرات نفت ایران است و در سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢ «به لحاظ تحریمی تغییر خاصی در فروش نفت» ایجاد نخواهد شد.

محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، روز سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، در گفت‌وگو با پایگاه خبری روابط عمومی وزارت نفت، شانا، گفت که افزایش صادرات نفت به نتیجه مذاکرات ژنو بستگی دارد، اما «قاعدتا وضعیت صادرات اگر بهتر نشود، بدتر هم نخواهد شد».

آقای قمصری که مقام مسئول صادرات نفت ایران است می‌گوید که هم اکنون ایران «زیر یک میلیون بشکه در روز» نفت صادر می‌کند.

صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران قبل از تحریم‌های غرب حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود، اما حال آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که تحت تاثیر تحریم‌ها این رقم در سال ۲۰۱۳ به حدود یک میلیون بشکه در روز سقوط کرده است.

بر اساس تحریم‌های آمریکا که از نیمه دوم سال ۲۰۱۲ به اجرا گذاشته شد، مشتریان نفتی ایران برای دریافت معافیت از تحریم‌ها، باید هر شش ماه یک بار خرید نفت از ایران را کاهش دهند، اما بر اساس توافق ژنو که سوم آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد و از ۳۰ دی‌ماه همان سال به اجرا گذاشته شد، آمریکا توافق کرد که فشار بر مشتریان نفتی ایران برای کاهش هرچه بیشتر واردات نفت ایران را متوقف کند.

همچنین اروپا که قبل از تحریم‌ها مشتری روزانه ۴۸۰ هزار بشکه نفت ایران (۱۸ درصد از کل نفت صادراتی کشور) بود از ابتدای سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را کاهش داد و از نیمه دوم سال کاملا متوقف کرد.

به گفته آقای قمصری، اگر اروپایی‌ها نفت ایران را بخواهند، «میزان صادرات نفت ایران قابل افزایش است».

او گفت: «اروپایی‌ها می‌دانند که نفت ایران قابل اتکا است و می‌توانند روی آن قسم بخورند. آنها هم علاقه‌مند هستند نفت ایران را دریافت کنند.»

این مقام نفتی جمهوری اسلامی در مصاحبه خود همچنین به بدهی نفتی برخی شرکت‌های اروپایی اشاره کرده است که به خاطر تحریم بانکی ایران، تاکنون نتوانسته‌اند بدهی خود را به ایران منتقل کنند.

وی طلب نفتی ایران از یونان و شرکت بریتانیایی-هلندی رویال داچ شل را کمی بیش از چهار میلیارد دلار عنوان کرده است.

این مقام نفتی در پاسخ به سوالی درباره حجم واقعی تولید نفت ایران رقم دقیقی عنوان نکرده، اما گفته است که بر اساس برنامه باید روزانه سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت در کشور تولید شود، ایران نیز در همین حول و حوش «آمادگی» تولید دارد.

بر اساس آخرین گزارش ماهانه اوپک که روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه منتشر شد، تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته روزانه دو میلیون و ۷۶۹ هزار بشکه بوده است. این رقم کاهشی ۹۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به قبل از تحریم‌ها را نشان می‌دهد.

محسن قمصری که تا دو سال قبل نیز مسئول فروش نفت ایران بود و در دوران وزارت رستم قاسمی از کار برکنار شد، می‌گوید که به دلیل مخالفت با فروش نفت خام «به غیر از مجاری قانونی» از کار برکنار شده است.

اشاره وی به فروش نفت توسط بابک زنجانی است که هم اکنون به خاطر عدم پرداخت بدهی خود به وزارت نفت در بازداشت به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG