لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۰

اعتراض به وضعیت خاتمی و حصر در جلسه رای اعتماد به وزیر ارشاد


عباس صالحی، وزیر پیشنهادی ارشاد
عباس صالحی، وزیر پیشنهادی ارشاد

در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارشاد، دو نماینده مجلس از ممنوع‌التصویری محمد خاتمی، حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، ممنوعیت اجرای کنسرت در خراسان رضوی و مداخله نهادهای دیگر در اقدامات وزارت ارشاد انتقاد کردند.

قاسم میرزایی نکو، نماینده دماوند در مجلس، در جلسه روز شنبه، ۲۸ مرداد، در مخالفت با عباس صالحی، وزیر پیشنهادی ارشاد، گفت که او خود از شهر مشهد آمده است، به قول او «شهر کنسرت ممنوع».

وی با اشاره به نقش محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، در پیروزی حسن روحانی، خطاب به آقای روحانی گفت که «شما صد درصد به تفکر ۲۴ میلیونی بدهکار هستید».

این نماینده مجلس تاکید کرد: «پاسداشت هنر سید معمار حسینیه ارشاد و بانوی مجسمه مادر در حصر پیشکش، بگویید که وزارت ارشاد کی می‌خواهد از بازخوانی، سانسور و توقیف بعد از مجوز هفت خوان رها شود؟»

اشاره این نماینده مجلس به «معمار حسینیه ارشاد» میرحسین موسوی و همچنین اشاره او به «بانوی مجسمه مادر» زهرا رهنورد، همسر او، است.

آقای میرزایی همچنین از توقیف مطبوعات، صادر نشدن مجوز انتشار و تجدید چاپ کتاب از جمله کتاب «کلنل» محمود دولت آبادی و فیلتر شدن شبکه های اجتماعی انتقاد کرد.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد از مداخله نهادهای دیگر در اقدامات این وزارتخانه انتقاد کرد و گفت که آقای صالحی هیچ راه حلی برای جلوگیری از این دخالت‌ها ندارد.

وی اضافه کرد: «مطبوعات از انتشار سخنان و تصویر یکی از شخصیت‌های محبوب جامعه محروم هستند و معلوم نیست رسیدگی به این وضعیت برعهده چه کسی است.»

اشاره آقای صادقی می تواند به موضوع ممنوع التصویری محمد خاتمی باشد که از زمستان سال ۹۳ دادستان تهران انتشار تصاویر و خبرهای او را ممنوع اعلام کرده است.

مصرف بودجه فرهنگی برای «خرید زمین و زمین خواری»

آقای صادقی همچنین گفت که نحوه نظارت وزارت ارشاد، هیئت نظارت بر مطبوعات و قوه قضائیه «شفاف و مشخص نیست» و چندی پیش قوه قضائیه یکی از رسانه ها را به دلیل انتشار نطق او «تحت فشار گذشته است».

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد که دستگاه های مختلف برای فعالیت فرهنگی بودجه دریافت می‌کنند، اما «بسیاری از این بودجه‌ها صرف خرید زمین و زمین‌خواری در شمال کشور می‌شود».

عباس صالحی، وزیر پیشنهادی ارشاد، نیز در سخنان خود گفت که باید «جلوی مداخله های غیرمسئولانه و غیر رسمی» در وظایف این وزارتخانه را گرفت.

جلوگیری از برگزاری کنسرت در برخی از استانهای ایران به خصوص استان خراسان رضوی، جلوگیری از اکران برخی فیلمهای دارای مجوز، توقیف مطبوعات و تعدد نهادهای فرهنگی در ایراناز جمله موارد مشکلات وزارت ارشاد در سالهای گذشته بوده است.

در سال‌های گذشته قوه قضائیه ایران به صورت مستقیم اقدام به لغو کنسرت‌ها و توقیف مطبوعات کرده است.

در همین حال موضوع لغو کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی از جمله دلایل استعفای علی جنتی، وزیر ارشاد در دولت یازدهم بود.

پس از استعفای آقای جنتی، رضا صالحی امیری ۱۱ آبان ۹۵ به عنوان وزیر ارشاد از مجلس رای اعتماد گرفت.

عباس صالحی، وزیر پیشنهادی ارشاد، در دولت اول آقای روحانی معاون فرهنگی این وزارتخانه بود.

وی دارای دکترای فلسفه و همچنین تحصیلات حوزوی است و مدتی نیز مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بوده است.

رای اعتماد به وزیران پیشنهادی حسن روحانی از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده و به گفته اعضای هیئت رئیسه مجلس فردا به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG