لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

کلمه: نگرانی خانواده مهدی هاشمی از وضع سلامتی او در زندان


مهدی هاشمی در حال ورود به ایران در فرودگاه امام خمینی
مهدی هاشمی در حال ورود به ایران در فرودگاه امام خمینی
وب‌سایت خبری کلمه روز پنج‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، گزارش داد که خانواده هاشمی رفسنجانی پس از آخرین تلفن مهدی هاشمی از بند دو الف سپاه و مطلع شدن از وضعیت سلامتی و «هوشیاری» او، نگران داروهایی هستند که در زندان به او داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، مهدی هاشمی که آخرین بار با پدر خود، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مکالمه تلفنی داشته گفته است که شرایط خوابش «دچار به هم ریختگی عجیبی» شده و حتی در طول روز نیز «احساس عدم هوشیاری» می‌کند.

آن طور که وب‌سایت کلمه، ‌نزدیک به میرحسین موسوی، می‌گوید، این گفته مهدی هاشمی خانواده او را دچار نگرانی‌ جدی از وضعیت سلامت او و داروهایی که مصرف می‌کند کرده است.

پیش از این اخبار متعددی از خوراندن داروهای خاص به زندانیان سیاسی در ایران در رسانه‌های مخالف حکومت منتشر شده است.

از جمله احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر در ایران، در گزارش اخیر خود به «خوراندن داروهای روانگردان به زندانیان» و «شکنجه‌های روانی همچون تحمیل بی‌خوابی به زندانیان» اشاره کرده است.

کلمه در ادامه گزارش خود به نقل از یک مقام امنیتی که به نام او اشاره نکرده نوشته است: «پرونده مهدی هاشمی هم اکنون با مدیریت و محوریت سه نفر دنبال و هدایت می‌شود که طائب و محسنی اژه‌ای از جمله آنان هستند.»

حسین طائب از روحانیون نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای و فرمانده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. نام او در روزهای پس از انتخابات بحث‌انگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بیش از هر زمان شنیده شد و رسانه‌های مخالف حکومت از نقش او در زندانی شدن فعالان سیاسی خبر دادند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز که در دولت پیشین محمود احمدی‌نژاد سمت وزیر اطلاعات را بر عهده داشت در آخرین روزهای دولت نهم در پی اختلاف با آقای احمدی‌نژاد از این سمت برکنار شد. او اکنون دادستان کل کشور است.

بر اساس گزارش کلمه، آقای اژه‌ای موافق آزادی موقت مهدی هاشمی با قرار وثیقه است، اما آقای طائب با این مسئله مخالفت می‌کند و «اعتقاد به نگه داشتن وی در زندان تا زمان انتخابات دارد».

کلمه می‌نویسد: «طائب معتقد است از تداوم حضور مهدی هاشمی در زندان می‌توان به عنوان برگ برنده‌ای در انتخابات پیش رو استفاده کرد.»

مهدی هاشمی، فرزند چهارم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، است که پیش از این سمت‌هایی را در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت نفت بر عهده داشته است.

او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، از میرحسین موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد، حمایت کرده بود و هم‌اکنون به اتهام ایجاد ناآرامی در کشور در روزهای پس از این انتخابات در بازداشت است.
XS
SM
MD
LG