لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

چشم‌انداز نشر کتاب در «دولت تدبیر و امید» در گفت‌وگو با ناشران


خبرگزاری مهر به نقل از سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از بازبینی در پرونده ناشران، به نوشته این خبرگزاری، «تعلیقی» و رسیدگی مجدد به کتاب‌های توقیف شده در دولت محمود احمدی‌نژاد خبر داده است.

به گفته احمد کمالی‌نژاد، در ارتباط با ناشران معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شخصا پیگیری‌ها را بر عهده خواهد گرفت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:07 0:00
لینک مستقیم

کاوه کیاییان، مدیر فروش نشر چشمه، یکی از ناشران قدیمی و سرشناسی که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد فعالیت انتشاراتی‌اش به حال تعلیق درآمد به این دست صحبت‌ها خوش‌بینانه نگاه می‌کند.

کاوه کیاییان: ظاهرا تصمیم آقای وزیر و کل دولت بر این است که آن فضای ضد فرهنگی دولت قبلی از بین برود و تغییر پیدا کند. ولی خب هنوز عملا اتفاقی نیفتاده.

صحبت‌های سرپرست اداره کتاب در حالی منتشر شده است که روز ۲۰ مهرماه هم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه همایش بین‌المللی غزنه و زبان و ادب فارسی در گفت‌وگو با خبرنگاران داخلی از گشایش فضای باز در حوزه کتاب و مطبوعات خبر داده بود.

اما به اعتقاد پژمان سلطانی، مدیر اجرایی انتشارات ویستار و دریچه، به‌رغم صحبت‌های امیدوارکننده‌ای که این سو و آن سو شنیده می‌شود هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشانه‌های ملموسی بروز نداده است.

پژمان سلطانی: در دولتی که جدید می‌آید آدم از رفتارهایی که اتفاق می‌افتد یا ما می‌بینیم می‌توانیم تشخیص بدهیم که آیا این اتفاق می‌افتد یا نه. مثلا در دولت آقای احمدی‌نژاد ارتباط‌های وزیر و معاون فرهنگیش و اینها طوری بود که ناخودآگاه ناشران جلب می‌شدند که بروند. من تا الان خودم شخصا هیچ بازخوردی ندیدم. وزیر با اهل نشر تا حالا ارتباطی نداشته. حتی خودمان درخواست ملاقات از وزیر کردیم برای یک مشکلی که داشتیم ارجاع دادند به یک جایی یکی از معاونین که زیاد ما را تحویل نگرفت.

با این وجود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران تازه فعالیتش مسئله رسیدگی به شکایت ناشران و نویسندگانی که کتاب‌های‌شان از چاپ بازمانده را در دستور کار قرار داده است. آن هم با حضور به گفته مقام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممیزهای جدید و بر مبنای قوانین نشر کتاب که سال ۱۳۸۹ خورشیدی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تاکید کرده که دیدگاه دولت، به گفته او، «تدبیر و امید» در ارتباط با حوزه کتاب و مطبوعات قطعا متفاوت از گذشته خواهد بود. به اعتقاد کاوه کیاییان، مدیر فروش نشر چشمه در تهران، این مشکلات به شرط و شروطی قابل حل شدن است:

«مسئله در واقع خواست خودشان است و این که در مقابل یک سری فشارهایی که ممکن است آدم‌های افراطی از اطراف بیاورند مقاومت کنند.»

منتقدان سیاست‌های فرهنگی دولت محمود احمدی‌نژاد در حوزه کتاب همواره دولت او را به امنیتی کردن فضای نشر متهم کرده‌اند.

علی جنتی وزیر کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از روی کار آمدن با کنایه به فضای حاکم بر نشر کتاب در ایران گفته بود که اگر قرآن کتاب مقدس مسلمانان هم وحی منزل نبود ممیزان آن را هم رد می‌کردند. او پیشتر پیشنهاد داده بود که ممیزی کتاب به ناشران واگذار شود و این بار از دوش دولت برداشته شود. اگرچه حرف‌های آن روز آقای وزیر با موافقت و سوت و کف همراه شد، اما بودند ناشرانی مانند پژمان سلطانی مدیر اجرایی انتشار ویستار و دریچه که نگاهی انتقادآمیز به این گفته‌ها داشتند:

«کلا با این نظریه که ایشان دادند مخالفم. چون در واقع خود ناشر می‌شود سانسورچی. خیلی‌ها رفتند دفاع کردند ولی من معتقدم این اتفاق اگر نیفتد بهتر است. ولی از آنجا که در شرایط فعلی قیمت‌های آن‌چنانی کاغذ من فکر می‌کنم ناشران هنوز آن‌چنان دست به کار نشده‌اند که بخواهند حالا کتابی بدهند. فکر کنم هنوز ناشران به آن شدت کار به وزارت ارشاد نداده‌اند که بازخورد آن را ببینند و اینها.»

مقام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی از رسیدگی مجدد نشر و برطرف کردن مشکلات ناشران خبر داده‌اند که آمار دقیقی از تعداد ناشران تعلیقی و کتاب‌های ممنوع‌الچاپ در دست نیست. احمد کمالی‌نژاد سرپرست اداره کتاب هم می‌گوید نمی‌شود عددی را به صورت قطعی اعلام کرد. این آمار حتی برای ناشرانی که مانند نشر چشمه به این درد مشترک دچارند نیز مشخص نیست.

کاوه کیاییان در تهران: خب، این چند ساله وضعیت خیلی بدی بود. یعنی وضعیت روز به روز بدتر شد و ما هم همین طور. یعنی فقط در واقع زنده ماندیم و هم این که هنوز در کار کتاب ماندیم و کار کتاب می‌کنیم جای شکرش باقی است. ولی وضعیت خوبی نیست دیگر. یک مقدار باید فضا بازتر شود و حالا با آمدن بعضی مطبوعات و روزنامه‌ها به بازشدن این فضا کمک می‌کند. یک چیزی نیست که فقط به کتاب منتهی شود. همه چیز. در اینترنت. در مطبوعات. در سینما. اینها را آدم باید ببیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ۲۹ مهرماه بار دیگر مقابل خبرنگاران داخلی گفت کلمه‌ای به اسم سانسور را اصلا قبول ندارد.
XS
SM
MD
LG