لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

تهدید به اقدام متقابل از سوی ایران در واکنش به افزایش تحریم‌های آمریکا


وزارت خارجه ایران افزایش تحریم‌های موشکی جمهوری اسلامی را «غیرقابل قبول و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل» خوانده و اعلام کرد که در اقدامی متقابل، ۹ شرکت و فرد جدید آمریکایی را به فهرست قبلی تحریم‌های خود اضافه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بر اساس این بیانیه که روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، منتشر شد، نام این ۹ شرکت و فرد «پس از طی مراحل تصویب توسط مراجع ذی‌صلاح» اعلام می شود.

وزارت خارجه ایران افزایش تحریم‌های موشکی ایران را محکوم و اعلام کرد که این اقدام با هدف «کمرنگ کردن تبعات مثبت» تمدید تعلیق تحریم‌های اتمی انجام شده است.

این بیانیه همچنین افزوده شدن افراد حقیقی و حقوقی به فهرست تحریم‌های موشکی آمریکا را «غیرقانونی»، «غیرقابل قبول و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل» می‌خواند.

وزارت خارجه ایران اعلام کرد که در اقدامی متقابل ۹ فرد و شرکت آمریکایی را که، به گفته این وزارتخانه، با اسرائیل همکاری یا «در حمایت از تروریسم تکفیری» و اقدام علیه امنیت ملی ایران نقش داشته‌اند به فهرست تحریم های سابق خود خواهد افزود.

بر اساس این بیانیه، فهرست «به‌روز شده» این تحریم‌ها «پس از طی مراحل تصویب توسط مراجع ذی‌صلاح داخلی» منتشر خواهد شد.

دولت دونالد ترامپ روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد.

اما همزمان با این تصمیم، دولت جدید آمریکا هفت شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی را به دلیل دست داشتن در فعالیت‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

آمریکا در اسفند سال ۹۵ و فروردین امسال ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و ۳۰ شخص حقیقی و حقوقی خارجی را به دلیل نقش داشتن در برنامه موشکی ایران تحریم کرده بود.

در آن زمان نیز در اقدامی متقابل، وزارت خارجه ایران در فروردین‌ماه اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی ۱۵ شرکت آمریکایی را به دلیل همکاری با اسرائیل تحریم می‌کند.

مقامات وزارت خارجه ایران پیش از این همچنین اعمال تحریم‌ جدید علیه برنامه موشکی ایران را مخالف «روح» توافق اتمی وین خوانده‌اند.

در همین حال در بیانیه روز پنج‌شنبه وزارت خارجه ایران تاکید شده که جمهوری اسلامی «با قوت و اقتدار و بر اساس برنامه ریزی» قبلی به برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG