لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

نگاه مجله تایم به فیلم آرگو


بن افلک در فیلم خود آرگو در نقش مامور سازمان سیا که کارمندان سفارت را از ایران فراری داد
بن افلک در فیلم خود آرگو در نقش مامور سازمان سیا که کارمندان سفارت را از ایران فراری داد
فیلم آرگو ساخته بن افلک که ماجرای نجات چند آمریکایی از ایران در هفته‌های پس از گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ را بازگو می‌کند در مراسم اسکار امسال جایزه بهترین فیلم را نصیب خود کرد.

هفته‌نامه آمریکایی «تایم» می‌نویسد که بخش ساختگی یا خیالی حوادث این فیلم از زوایای گوناگون و به کرات مورد بحث یا حتی مورد انتقاد قرار گرفته است، ولی این هفته‌نامه که از نزدیک با جزئیات واقعی حوادث این فیلم آشنا بوده و با آنها سروکار داشته از زاویه ویژه خود فیلم آرگو را ارزیابی می‌کند.

به فاصله یک ماه پس از وقوع حادثه گروگان‌گیری در تهران افراد کنجکاوی که به منابع و اطلاعات دیپلماتیک در واشینگتن دسترسی داشتند متوجه یک نقطه ابهام در اطلاعات انتشار یافته شدند: از مجموع ۵۸ کارمند سفارت آمریکا در تهران، ایرانی‌ها فقط ۵۰ نفر را به گروگان گرفته بودند.

در ماه دسامبر سال ۱۹۷۹ مجله‌های «تایم» و «نیوزویک» با انتشار گزارش‌ها و سرمقاله‌هایی در این مورد که مشخصات کارمندان سفارت آمریکا در تهران را نیز شامل می‌شد از مقامات وزارت خارجه آمریکا خواستند در مورد این ابهام توضیح دهند.

در همین حین پس از درخواست رسمی وزارت خارجه مجله «تایم» تصمیم گرفت عکس کارمندان سفارت را منتشر نکند.

سایروس ونس، وزیر خارجه وقت آمریکا، شخصا به سردبیر و ناشر مجله «نیوزویک» تلفن زد. ولی فایده‌ای نداشت و این مجله سرمقاله خود حاوی مشخصات تمامی کارمندان سفارت آمریکا در تهران را منتشر کرد. به این ترتیب ماجرای پنهان شدن شش کارمند سفارت در منزل سفیر کانادا به یک راز برملا در محافل مطبوعاتی بدل شد.

همزمان بروس ون‌وورست، خبرنگار «تایم» در تهران، که همراه با آیت‌الله خمینی از پاریس به تهران رفته و در روزهای بعد از اشغال سفارت به محل آن سر زده بود با سفیر وقت کانادا در تهران یعنی کن تیلور آشنا شده بود.

وی به خاطر می‌آورد که در‌‌ همان زمان سفیر کانادا به وی گفته بود: «اگر دچار مشکل شدی، به من تلفن بزن.»

بروس ون‌وورست در این باره می‌گوید: «سفیر کانادا ریسک زیادی کرد و این ماجرا را به بهترین شکل مخفی نگاه داشت. این که فیلم آرگو حق مطلب را در مورد نقش سفیر کانادا به خوبی ادا نمی‌کند من را ناراضی کرده است. من در آن دوره سخت وی را به خوبی شناختم و فهمیدم که فرد بسیار قابل و مورد اعتمادی است.»

خبرنگار مجله «تایم» سه بار با سفیر کانادا در محل اقامت وی دیدار کرد و با این همه سفیر کانادا توانست موضوع پناه بردن شش کارمند سفارت آمریکا به منزلش را به خوبی از همه کس و حتی خبرنگار «تایم» مخفی نگاه دارد.

مجله «تایم» در پایان این مطلب می‌نویسد که خبرنگارش در ژانویه سال ۱۹۸۰ زمانی که این مجله با انتشار عکس آیت‌الله خمینی روی جلدش وی را مرد سال معرفی کرد از تهران اخراج شد.
XS
SM
MD
LG