لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

لغو تحریم‌های ایران «موجب احیای اقتصاد عراق خواهد شد»


مرز ایران و عراق
مرز ایران و عراق
به گزارش بخش عراق رادیو اروپای آزاد، بر پایه توافق حاصل شده میان ایران و کشور‌های گروه ۱+۵ تحریم‌های چندین ساله وضع شده علیه ایران که با هدف مقابله با برنامه هسته‌ای تهران تنظیم شده بود، به تدریج لغو خواهد شد.

اما پیش از اجرایی شدن توافق یاد شده که در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده آغاز خواهد شد، جامعه جهانی تصمیم گرفته است که به مرور زمان، و تا اجرایی شدن مفاد این توافق‌نامه، از شدت برخی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کاسته و فشار بر شهروندان ایرانی کم شود. هدف آن است که از این رهگذار، دولت ایران نیز تشویق شود که به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو عمل کند.

به گفته عبدالعزیز الحسون، مدیر اجرایی فدراسیون بانکداری عراق، در سال‌های گذشته و در شرایطی که تحریم‌های غرب علیه ایران به شدت ادامه داشت، کشور عراق به بزرگ‌ترین بازار کالاهای ایران بدل شد و مبادله تجاری میان دو کشور همسایه به ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ افزایش یافت و در سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۱۰ میلیارد دلار رسید.

عبدالعزیز الحسون در گفت‌وگویی با بخش عراق رادیو اروپای آزاد گفت که به باور او ارزش کنونی بازرگانی میان ایران و عراق «بیش از حد بالاست» و بایستی «در سطح معمول خود» تثبیت شود.

الحسون: تحریم‌های اقتصادی [علیه ایران] هنوز رفع نشده و ما نیز نمی‌دانیم که چنین کاری با چه مکانیسمی اجرایی خواهد شد، چرا که رسانه‌ها گزارش‌های ضد و نقیضی را در این باره منتشر کرده‌اند. سطوح تجاری کنونی حدود ۱۰ میلیارد دلار است که به شکلی غیرعادی بالاست و باید در سطحی واقعی‌تر تثبیت شود.

رادیو آزادی عراق: تأثیر منفی لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بر روی عراق - به گفته نور الجاف، عضو کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری مجلس عراق - گسیل شدن کالاهای با کیفیت نازل به عراق خواهد بود که در برخی موارد برای بهداشت عمومی عراقی‌ها نیز خطرناک خواهد بود.

الجاف: بعضی از انواع کالاهای وارداتی از ایران کیفیت خوبی دارند، اما بیشتر آنها غیر استاندارد هستند و مصرف‌کننده عراقی است که این وسط متضرر خواهد شد. ایران از وضعیت خودش منتفع بوده و طبق عادت اجناس غیر استانداردش را صادر می‌کرده است، کالاهایی که تاریخ انقضای‌شان گذشته، یا خراب شده‌اند و برای سلامت مصرف‌کننده مشکل ایجاد می‌کنند. گزارش‌های وزارت بهداشت حاکی از آن است که بسیاری از اجناس وارداتی از ایران استاندارد نبوده و ضرر نهایی را متوجه مصرف‌کننده می‌کند.

رادیو آزادی: الحسون تأکید می‌کند که تجارت با ایران تنها به مبادله کالا محدود نمی‌شود، بلکه رابطه نزدیک بانکی را نیز در برمی‌گیرد.

الحسون: روابط اقتصادی به مبادله تجاری با ایران محدود نمی‌شود؛ بانک‌های ایرانی در عراق وجود دارند و فعالیت می‌کنند، برخی از بانک‌های ایران نیز با یک بانک عراقی شریک شده‌اند.

رادیو آزادی: بَسیم جمیل آنتوان، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی، می‌گوید که ایران بار زیادی بر عراق تحمیل کرده، فشاری که به طور ویژه در بخش بانکداری و خرید ارز و دلار آمریکا مشهود است.

به گفته این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی: در محیطی زندگی می‌کنیم که به شدت دستخوش تحولات منطقه‌ای است، جایی که هر آن چه بر سر یکی از کشورهای منطقه بیاید تأثیرش را در دیگر کشورها مشاهده می‌کنیم. این وضعیت به خصوص درباره ایران و عراق صادق است. ایران به تازگی کوشیده است که از میزان وزن خود بر روی اقتصاد بی‌رمق عراق بکاهد. یکی از دلایل اصلی این وضعیت تقاضای بالای ایران برای خرید ارز و دلار آمریکا بوده است، که در عمل قیمت ارز را در بازار عراق بالا برده است. وقتی اقتصاد ایران در پی لغو تحریم‌ها احیا شود، از فشار کنونی بر بازار عراق نیز کاسته خواهد شد و همچنین روابط تجاری میان دو کشور به سطح معمول خود بازخواهد گشت؛ اقتصاد عراق نیز در پی از بین رفتن فشارخارجی مجدد بر روی پای خود خواهد ایستاد.
XS
SM
MD
LG