لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

«برنامه جدید» ایران برای مقابله با تحریم نفت: «رسیدن به خودکفایی کامل»


رستم قاسمی، وزیر نفت
رستم قاسمی، وزیر نفت
معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی روز جمعه، ششم مردادماه، ضمن اشاره به «دستورات جدید» رئیس خود برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی کشور از تولید بومی کالاهای مورد نیاز در صنایع پتروشیمی و نفت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت، اعلام کرد که رستم قاسمی، وزیر نفت، دستورات تازه‌ای مبنی بر «تولید بومی و ملی» ۱۹ قلم کالای اساسی و پرمصرف در صنعت نفت و گاز صادر کرده است.

او همچنین از دستور آقای قاسمی برای تشکیل کمیته‌ای ویژه در وزارت نفت خبر داده که قرار است صنعت نفت و گاز ایران را به «خودکفایی کامل» برساند.

آقای مقدم هدف از این اقدامات در آینده را «مقابله با دور جدید تحریم‌های نفتی» عنوان کرده است.

با این حال معاون وزیر نفت مشخص نکرده است که مقصودش از «دور جدید» تحریم‌ها تحریم اتحادیه اروپاست که از آغاز ماه جاری میلادی آغاز شد یا تحریم‌های تازه‌ای که کنگره آمریکا قرار است بر بار تحریم‌های پیشین بیفزاید.

مذاکره‌کنندگان در کنگره ایالات متحده روز چهارشنبه گذشته خبر دادند که قصد دارند تا پیش از جمعه هفته آینده کار روی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را به پایان برسانند تا از این طریق درآمد نفتی ایران با کاهش بیشتری روبه‌رو شود.

فشار تحریم‌ها بر دوش جمهوری اسلامی در چند ماه اخیر روزبه‌روز افزایش یافته است، تا آنجا که سران ارشد نظام در ایران نیز که پیشتر آن را انکار می‌کردند دیگر از اعتراف به این فشار روزافزون ابایی ندارند.

محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته غیرمستقیم و سربسته تایید کرد که فشار تحریم‌ها عرصه را بر حکومت ایران تنگ کرده و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در همین هفته از «اقتصاد مقاومتی» سخن گفت.

کارشناسان و تحلیل‌گران بازار جهانی نفت تخمین می‌زنند که کاهش مشتریان نفت صادراتی ایران هم‌اکنون صد میلیون دلار زیان روزانه برای ایران به همراه دارد، آن هم برای اقتصادی که در سال‌های ریاست جمهوری احمدی‌نژاد منحصرا بر نفت متکی بوده است.

خبرگزاری مهر می‌گوید که به دستور رستم قاسمی «سند جامعی» برای بومی‌سازی تولید «۵۲ کاتالیست، ماده افزودنی و شیمیایی مورد نیاز» در صنعت نفت تدوین شده است تا بر اساس آن این مواد مورد نیاز ایران در داخل کشور تولید شود.

به گفته معاون آقای قاسمی، وزارت نفت قراردادهایی هم با چند نهاد داخل کشور از جمله قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا متعلق به سپاه پاسداران ایران بسته است تا کالاهای پرمصرف در تولید نفت مانند دکل‌های حفاری را خود در ایران تولید کنند.

محمدرضا مقدم وعده داده است که ایران «به‌زودی» خود به صادرکننده این کالاها در بازار جهانی نفت تبدیل شود، اما زمان دقیق این اتفاق را مشخص نکرده است.
XS
SM
MD
LG