لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۴

صعود پنج پله‌ای شاگردان کی‌روش در رده‌بندی فیفا


فدراسیون جهانی فوتبال روز پنج‌شنبه، ۲۱ فروردین، رده‌بندی تازه‌ای از تیم‌های ملی فوتبال سراسر جهان را منتشر کرد. طبق اعلام فیفا، تیم ملی ایران با پنج پله صعود و پس از جمهوری چک در مکان سی و هفتم دنیا قرار دارد.

تیم‌های ملی غنا، ترکیه، اتریش، مجارستان، نیجریه، اسلواکی، کامرون، پاراگوئه، نروژ، جمهوری ایرلند، آفریقای جنوبی، لهستان و بلغارستان از جمله تیم‌های مطرح فوتبال جهان هستند که در رتبه‌هایی پایین‌تر از تیم ملی ایران قرار گرفته‌اند.

ایران در رده‌بندی تیم‌های آسیایی نیز همچنان در رده نخست قرار دارد و تیم‌های ژاپن، ازبکستان، کره جنوبی، استرالیا و اردن در رده‌های بعدی هستند.

ایران از آذرماه پارسال به رده نخست آسیا رسیده. پیش از آن و طی چهار سال اخیر، ایران اغلب با اختلافی چشمگیر نسبت به سه تیم برتر، در رده چهارم آسیا قرار داشت و حتی سقوط به رتبه پنجم را هم تجربه کرد.

مردان کی‌روش اما با صعود به جام جهانی و راهیابی مقتدرانه به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا، بقیه تیم‌های این قاره را در رتبه‌بندی فیفا جا گذاشتند. ابتدا کره جنوبی بود که مرداد پارسال جایش را به ایران داد و سپس استرالیا و ژاپن هم عقب نشستند.

ژاپن به عنوان نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده ایران در رده ۴۷ قرار دارد. بین رقبای ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا نیز تیم متحول شده امارات در رده هفتم آسیا و ۶۷ جهان است. قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ تیم دهم آسیاست و بحرین هم در جایگاه سیزدهم نشسته.

تیم ملی فوتبال ایران سه روز پس از پایان لیگ برتر یعنی از ۲۵ فروردین راهی اردوی سه هفته‌ای در آفریقای جنوبی خواهد شد. در این اردو، بازیکنانی که در لیگ‌های خارج از کشور حضور دارند تیم ملی را همراهی نخواهند کرد. طبق برنامه‌های اعلام شده، ایران در ژوهانسبورگ چهار بازی خواهد داشت. یکی از آنها دیداری است رسمی که هفدهم اردیبهشت مقابل موزامبیک خواهد بود.

سه بازی دیگر مقابل تیم‌های باشگاهی آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد و، به گفته سرمربی تیم ملی، حتی ممکن است وقت آن بازی‌ها، کمتر از ۹۰ دقیقه اعمال شود و بیش از هر موضوعی، ارتقای توان جسمانی بازیکنان، مدنظر مربیان تیم ملی است.

اردوی ژوهانسبورگ با حضور ۲۲ تا ۲۴ بازیکن برپا خواهد شد. ایران سپس با حضور لژیونرها سه بازی در اردوی اتریش مقابل تیم‌های ملی بلاروس، مونته‌نگرو و آنگولا انجام خواهد داد که برنامه‌های تاکتیکی نیز اولویت خواهد داشت. آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی ایران هم در برزیل مقابل تیم ملی ترینیداد و توباگو است که ۹ روز قبل از بازی ایران و نیجریه در جام جهانی به انجام خواهد رسید.

در آخرین رده‌بندی فیفا، فوتبال افغانستان با پنج پله صعود به رده هفدهم آسیا رسیده. این تیم از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی در چلنج کاپ برای تصاحب سهمیه شانزدهم جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا محسوب می‌شود. جالب آن که افغانستان بالاتر از کره شمالی است که یکی از نمایندگان آسیا در دوره قبلی جام جهانی بود.

اسپانیا قهرمان جام جهانی و جام ملت‌های اروپا همچنان در این رده‌بندی در جایگاه اول دنیا قرار دارد. آلمان، پرتغال، کلمبیا و اروگوئه در رده‌های دوم تا پنجم هستند. آرژانتین سرگروه ایران در جام جهانی ششم است و بوسنی و هرزگوین دیگر رقیب ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل بیست و پنجم است، رتبه‌هایی که شاید تا جام جهانی چندان دستخوش تغییر نشود.

اسکاتلند با ۱۵ رده صعود، بیشترین جهش را در کل تیم‌های ملی فوتبال جهان طی یک ماه اخیر داشته. این تیم حالا در رده بیست و دوم فیفا قرار دارد.

نیوزیلند که در دوره قبلی جام جهانی حضور داشت و اتفاقاً تنها تیم بی‌شکست جام نوزدهم بود، حالا با ۲۱ رده سقوط به جایگاه ۱۱۱ تنزل پیدا کرده. تنها تیمی که در یک ماه اخیر بیشتر از نیوزلند با افت جایگاه مواجه شده لیبریا است که ۲۲ رده سقوط کرده است. تاهیتی تیم حاضر در جام کنفدراسیون‌ها نیز ۱۹ پله پایین افتاده.

مجمع‌الجزایر تورکس و کایکوس در دریای کارائیب همراه با سان مارینو در اروپا و بوتان در آسیا، بدون امتیاز، آخرین کشورها در این فهرست ۲۰۹ تیمی هستند.
XS
SM
MD
LG