لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

ادامه آلودگی هوای تهران: وضعیت قرمز در روز سه‌شنبه


در حالی که آلودگی هوای تهران روز سه‌شنبه به وضعیت «قرمز» رسید، مقامات دستگاه‌های حکومتی ایران همچنان یکدیگر را به کم‌کاری در مقابله با این معضل متهم می‌کنند، از جمله یک مقام شهرداری تهران روز سه‌شنبه از «اهمال» پلیس در برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد رستگاری، معاون پایش در سازمان محیط زیست استان تهران، خبر داد که در روز سه‌شنبه، ۸ دی‌ماه، «میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا» با ۲۴ عدد افزایش نسبت به روز دوشنبه، به ۱۵۷ رسیده است.

بر اساس «معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا»، میزان این ذرات در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ «ناسالم برای گروه حساس» (نارنجی) و در محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم» (قرمز) اعلام شده است.

کیفیت هوای تهران در دو روز گذشته نیز در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» (نارنجی) قرار داشت.

به علت تداوم آلودگی هوا، روزهای شنبه و یک‌شنبه گذشته جلسه کمیته «مواقع اضطرار آلودگی هوا» در استانداری تهران برگزار شد که به موجب آن زنگ ورزش تمامی مدارس و مسابقات ورزشی فضای باز از جمله رقابت‌های لیگ بر‌تر فوتبال نیز در پایتخت تعطیل شد.

روز شنبه نیز به علت افزایش آلاینده‌های جوی تمامی مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی نواحی یک، دو و کهریزک اداره آموزش و پرورش شهرستان ری تعطیل شد.

در همین حال، در پی آلودگی هوا در هفته‌های گذشته، برخی از نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی یکدیگر را به کم‌کاری و انجام ندادن اقدامات لازم برای مقابله با این معضل متهم می‌کنند.

در همین زمینه خبرگزاری خبرآن‌لاین از «تنش و بگومگوی» مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری و رئیس پلیس راهور تهران در یک برنامه تلویزیونی در شامگاه یک‌شنبه خبر داد.

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در این برنامه تلویزیونی گفت که ۸۰ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌ها و خودروهای کاربوراتوری است.

به گفته آقای حسینی، در تهران بیش از یک میلیون موتورسیکلت «عمدتاً ۱۲۵سی‌سی کاربوراتوری» وجود دارد که آلایندگی هر یک از آنها چهار برابر یک دستگاه خودرو است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی روز سه‌شنبه نیز گفت که پلیس در برخورد با خودروهای متخلف، دودزا و فاقد معاینه فنی «واقعاً اهمال» کرده است.

در مقابل این انتقاد‌ها، تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران، در این برنامه تلویزیونی خطاب به مقامات شهرداری و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، گفت: «برگه‌ای که شما به صاحبان خودرو به عنوان معاینه فنی می‌دهید، کاغذپاره است».

به گفته آقای حسینی، بیش از ۵۰ درصد دارندگان معاینه فنی، این گواهی را «از طریق دلالان دریافت کرده‌اند».

علاوه بر اتهامات شهرداری تهران و نیروی انتظامی علیه یکدیگر، تعدادی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های اصولگرا نیز با اشاره به موضوع آلودگی هوا، شدیدا به دولت حسن روحانی و به‌ویژه معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، حمله کرده‌اند.

در همین حال ۱۰۶ نماینده مجلس نیز روز دوشنبه گذشته برای مقابله با آلودگی هوا به حسن روحانی، رئیس جمهور، تذکر دادند.

در همان روز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، گفت که افرادی که آلودگی هوا را «دست‌مایه فشار بر دولت قرار می‌دهند، بینش مردم‌شناختی ندارند».

XS
SM
MD
LG