لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در ایران «۴۱ برابر شده است»


معاون شرکت مخابرات ایران از رشد ۴۱ برابری تعداد پورت‌ اینترنت پرسرعت این شرکت در شش سال اخیر خبر داده و شمار این مشترکان در کشور را چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد. به گفته این مقام، در ایران ۷۲ میلیون مشترک تلفن همراه هست.

به گزارش روز شنبه، اول خرداد، خبرگزاری مهر، علی‌ ملک جعفریان، معاون مخابرات، همچنین اعلام کرد که بیش از ۹۶ درصد جمعیت ایران از خدمات شرکت مخابرات استفاده می‌کنند.

آقای جعفریان افزود که در حال حاضر شرکت مخابرات ایران دارای ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت، ۷۲ میلیون مشترک تلفن همراه و چهار میلیون مشترک اینترنت است.

به گفته وی، بر اساس بررسی‌های اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور (ITU) در سال ۲۰۱۵، شرکت مخابرات ایران در شاخص تلفن ثابت از نظر تعداد مشترکان، رتبه هفتم در جهان و رتبه اول در خاورمیانه را دارد.

آقای ملک جعفریان همچنین به افزایش تعداد پورت‌های اینترنت پرسرعت [محل ورود و خروج داده‌ها به کامپیوتر یا سرور] در ایران اشاره کرده و افزود که در سال ۱۳۸۸ تنها ۹۸ هزار پورت پرسرعت در ایران نصب شده بود.

بر اساس اعلام این مقام٬ پورت‌های پر سرعت اینترنت بهره‌برداری شده از سوی شرکت مخابرات ایران بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ بیش از ۴۱ برابر شده است.

این آمار در شرایطی اعلام می‌شود که گروهی از روحانیان در ایران از سال گذشته از افزایش دسترسی مردم به اینترنت پر سرعت به‌ویژه در تلفن‌های همراه ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله در شهریورماه سال ۱۳۹۳ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی گفت که گسترش خدمات اینترنت پرسرعت تا زمانی که «مجوزهای قانونی» برای این کار صادر نشده، «برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی» است.

با وجود این مخالفت‌ها٬ محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خردادماه سال گذشته اعلام کرد که پهنای باند اینترنت در حال حاضر به دو هزار و ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه افزایش یافته است.

آقای واعظی همچنین گفته است که از آغاز فعالیت دولت حسن روحانی تاکنون تعداد کاربران اینترنت در کشور از سه میلیون نفر به ۹ میلیون نفر افزایش یافته است.

وزارت ارتباطات ایران شهریورماه سال ۱۳۹۳ مجوز خدمات تلفن همراه نسل سوم و چهارم را به دو شرکت همراه اول و ایرانسل داد.

بر اساس گزارش‌ها، سرعت بالاتر اینترنت و امکان تماس تصویری از طریق خود شبکه از جمله ویژگی‌های این تلفن‌های همراه است.

معترضان محافظه‌کار این خدمات معتقدند که شورای عالی فضای مجازی که به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تشکیل شده٬ مجوز ارائه این خدمات را صادر نکرده است.

مخالفت روحانیان محافظه‌کار در ایران با دسترسی آزاد کاربران به اینترنت پر سرعت و لزوم محدودسازی آن در حالی صورت می‌گیرد که ایران یکی از بدترین رتبه‌ها را در زمینه آزادی اینترنت در جهان دارد.

فریدم هاوس، نهادی که آزادی‌های مدنی را در جهان رصد می‌کند، مهرماه پارسال اعلام کرد که مطالعه وضعیت آزادی اینترنت در ۶۰ کشور نشان می‌دهد که ایران رتبه آخر را دارد.

XS
SM
MD
LG