لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

خواسته سازمان حقوق بشری در پی ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها


سازمان دیدبان حقوق بشر روز پنج‌شنبه، ۱۱ تیرماه، در بیانیه‌ای خواستار «مجازات مقامات ایرانی» به دلیل «ادامه ممانعت از حضور زنان و دختران ایرانی در مسابقات والیبال مردان» شد.

سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در شهر نیویورک است در بیانیه خود از فدراسیون بین‌المللی والیبال خواسته است تا مقامات ایرانی را به دلیل ادامه ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های کشور مجازات کند.

بیانیه این سازمان مدافع حقوق بشر درست در روزی منتشر شد که رئیس فدراسیون والیبال ایران پیش‌بینی کرد که به دلیل ممانعت از حضور زنان در سالن‌های والیبال کشور، ایران سال آینده از میزبانی «بازی‌های مهم مانند فینال لیگ جهانی یا رقابت‌های جهانی در رده‌های مختلف سنی» محروم خواهد شد.

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با اشاره به ممنوعیت حضور زنان از سالن‌های والیبال گفت که فدراسیون بین‌المللی این ورزش درباره مسابقاتی که میزبانی آنها از سوی این فدراسیون «اعطا» می‌شود «قطعاً سخت‌گیری‌های زیادی اعمال می‌کند».

یک مقام مسئول در سازمان دیدبان حقوق بشر از فدراسیون بین‌المللی والیبال خواسته است تا به عنوان مجازات جمهوری اسلامی بقیه مسابقات جهانی والیبال در ایران را «کنسل» کند.

این سازمان همچنین از تمام «دست‌اندرکاران رویدادهای ورزشی بین‌المللی» خواسته است تا «فعالانه از حق زنان و دختران برای شرکت و حضور در رویدادهای ورزشی حمایت کنند».

خواسته این سازمان حقوق بشری در حالی است که به نظر می‌رسد موضوع تصمیم‌گیری درباره ممنوعیت یا عدم ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها حتی از دست مقامات دولت حسن روحانی نیز خارج است.

در چند ماه گذشته بحث بر سر حضور زنان در سالن‌های والیبال کشور ادامه داشته و مقامات دولت حسن روحانی از تهیه آئین‌نامه‌هایی در این باره خبر داده بودند.

اما در نهایت شهين‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده در ریاست جمهوری، روز چهارشنبه، ۱۰ تیر، خبر داد که دولت به دلیل موضع‌گیری برخی از مراجع شیعه در شهر قم از پیگیری این موضوع صرف نظر کرده است.

XS
SM
MD
LG