لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

فرمانده نیروی انتظامی: ممانعت از حضور زنان در کنسرت‌ها و ورزشگاه‌ها وظیفه ذاتی ماست


حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی
حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی

فرمانده پلیس ایران می‌گوید که این نهاد انتظامی با جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها یا لغو برخی کنسرت‌های موسیقی، به وظیفه «ذاتی و شرعی» خود عمل کرده است.

از سویی برخی مراجع تقلید مانند آیت‌الله صافی گلپایگانی و ناصر مکارم شیرازی هم خواستار ممانعت از اجرای کنسرت موسیقی و ورود زنان به ورزشگاه‌ها شده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز شنبه، ۲۳ خرداد گزارشی از اظهارات حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی منتشر کرده است که در آن تاکید می‌کند اقدامات نیروی انتظامی در لغو کنسرت‌ها و ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها «وظیفه ذاتی» آن بوده است.

وی گفت: «عده‌ای از برخی ممانعت‌ها در مورد ورود بانوان به کنسرت‌ها و ورزشگاه‌ها از نیروی انتظامی خرده می‌گیرند این در حالی است که برخی کنسرت‌ها حتی قانوناً اجازه برگزاری ندارند.»

آقای اشتری سپس افزود: «اگر ممانعتی از حضور در کنسرت‌ها و ورزشگاه‌ها انجام می‌دهیم بر اساس وظیفه ذاتی و شرعی ماست چرا که در کشوری اسلامی هستیم و پاسداری از ارزش‌ها وظیفه ذاتی ما برشمرده می‌شود.»

این اظهارات به دنبال انتشار گزارش‌هایی بیان می‌شود که حکایت از لغو اجرای چندین کنسرت در روزهای اخیر دارد از جمله کنسرت کیهان کلهر و نیز کنسرت گروه «مستان» با خوانندگی پرواز همای.

از سویی بحث بر سر حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز بار دیگر واکنش شدید برخی گروه‌های محافظه‌کار را به دنبال داشته تا جایی که انصار حزب‌الله و جمعی از طلاب حوزه علمیه ایروانی با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرده‌اند که در صورت حضور زنان در ورزشگاه برای مشاهده مسابقه والیبال، باید انتظار برخورد «خونین» آنها را داشت.

مکارم شیرازی: حضور زنان در ورزشگاه‌ها ضرورت ندارد

در این حال آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز حضور زنان در ورزشگاه‌ها و برگزاری کنسرت موسیقی را «غیرضروری» و باعث بروز «اختلاف» دانسته است.

به گزارش وبسایت خبری تابناک، آقای مکارم شیرازی در این باره به فرمانده نیروی انتظامی گفت: «مردم از این مسائل ناراحت هستند و می‌گویند چرا در این زمینه موضع گرفته نمی‌شود، پس چه ضرورتی دارد این مسائل در اوضاع کنونی مطرح شود و با دست خومان به اختلاف دامن بزنیم؟»

این در حالی است که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور ایران اعلام کرده که صورت‌جلسه ورود زنان به سالن‌های والیبال توسط نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان امضاء شده و اکنون در انتظار ابلاغ وزیر ورزش و جوانان است.

صافی گلپایگانی: از مفاسدی مانند کنسرت جلوگیری کنید

از سویی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به اقدام نیروی انتظامی در لغو کنسرت‌های موسیقی اعتراض کرده و خاطرنشان ساخته بود که مسئولیت صدور یا لغو مجوز کنسرت موسیقی با پلیس نیست.

با این حال آیت‌الله صافی گلپایگانی هم ضمن تایید این اقدام نیروی انتظامی، برگزاری کنسرت موسیقی را «مفسده و خلاف شرع» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای صافی گلپایگانی روز شنبه در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی اظهار داشت: «جلوگیری از مفاسد و صحنه‌های ضد اسلام و خلاف شرع، مانند کنسرت‌ها، وظیفه نیروی انتظامی و سازمان‌های دیگر نظام اسلامی است.»

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در کنفرانس خبری روز شنبه خود تاکید کرده که اقدام نیروی انتظامی در لغو کنسرت‌های موسیقی، «تضییع حق مردم» بوده است.

XS
SM
MD
LG