لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

کشتی برای المپیک ۲۰۲۰، پنج رشته ورزشی را ضربه فنی کرد


ورزش کشتی با قرار گرفتن در روز جمعه سه ورزش نهایی کمیته بین‌المللی المپیک، گام بلندی برای حضور در فهرست ورزش‌های رسمی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ برداشت.

حالا اسکواش و بیس‌بال، رقبای ورزش کشتی در کنگره شهریورماه به میزبانی بوئنوس آیرس هستند. کمیته اجرایی IOC برای انتخاب از بین هشت رشته ورزشی برای المپیک ۲۰۲۰، در سن پترزبورگ روسیه تشکیل جلسه داد که در نهایت رای به انتخاب کشتی، اسکواش و بیس‌بال داد تا در آرژانتین، یک رشته از بین آنها به جمع ۲۵ ورزش اصلی بازی‌های المپیک اضافه شود.

سران فدراسیون‌های جهانی کشتی، کاراته، ووشو، اسکواش، سافت‌بال و بیس‌بال، ورزش‌های صعودی و صخره‌نوردی، موج‌سواری و ورزش‌های اسکیتی، مقابل اعضای هیئت اجرایی IOC از حق رشته‌های خود برای راهیابی به المپیک دفاع کردند.

موج‌سواری و ورزش‌های اسکیتی حامیان مالی قدرتمندی داشتند و بازار کالاهای این دو رشته ورزشی نیز پول‌ساز و پردرآمد است؛ اما قافیه رقابت را به رشته‌های پرطرفدار واگذار کردند. کاراته هم از شکست‌خوردگان بزرگ این رویارویی مجازی بین رشته‌های ورزشی بود؛ تعدد سبک‌ها در کاراته از جمله دلایل ناکامی کاراته در سن پترزبورگ بود.

گروه پنج نفره فیلا برای دفاع از کشتی، عملکرد درخشانی داشت. ترکیب خوبی نیز از خانواده کشتی جهان عازم روسیه شده بود. نناد لالوویچ، رئیس جدید فیلا از صربستان، گروه کشتی را رهبری می‌کرد.

دانیل ایگالی قهرمان کانادایی المپیک سیدنی در هیئت اعزامی حضور داشت. جیم شر از سران پیشین کمیته ملی المپیک آمریکا و دارنده دو مدال نقره و یک مدال برنز جهان از آمریکا نیز با حضور خود، حمایت تلویحی کشورش از ورزش کشتی را اعلام کرد.

انتخاب دو زن در هیئت اعزامی نیز هوش‌مندانه بود. کارول هاین دارنده دو مدال المپیک، طلای پکن و برنز لندن همراه با لیز لگراند از فدراسیون کشتی فرانسه که بیانگر اراده فیلا برای توسعه کشتی زنان است.

کشتی، اسکواش یا بیس‌بال؟

تا کنگره بوئنوس آیرس، نگاه‌ها روی سه رشته ورزشی متمرکز خواهد شد. آیا اسکواش و بیس‌بال جایگزین ورزشی خواهند شد که قدمت رسمی ۲۷۲۰ ساله (از بدو حضور در المپیاد باستان) دارد و از نخستین دوره المپیک نوین نیز در جدول بازی‌ها بوده است؟

در رشته اسکواش، اگرچه انگلستان از مدعیان اصلی جهانی است و صاحب نفود چشمگیری در کمیته بین‌المللی المپیک هم هست، قهرمانان بلندآوازه‌ای از کشورهایی مانند مصر، مالزی، هندوستان و پاکستان هم در اسکواش حضور دارند و کشورهای آنها دارای ضریب نفوذ بالایی در IOC نیستند.

بیس‌بال ورزشی پول‌ساز است و حامیان سرسختی نیز در هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک دارد. کشورهایی مانند ایتالیا، هلند، کوبا، کانادا، ژاپن، آمریکا و مکزیک از بزرگان این رشته ورزشی در جهان هستند. اما این رشته ورزشی، پراکندگی جغرافیایی چشمگیری در جهان ندارد و محدود به چند کشور می‌شود که از قضا صاحب‌نفوذ هستند و بخت این رشته را باید بیشتر از اسکواش ارزیابی کرد.

کشتی اما هم از جانب روسیه حمایت می‌شود، هم آمریکا؛ ترکیه نیز حامی این رشته ورزشی است. اگرچه حمایت ایران تاثیری در تصمیم نهایی کمیته بین‌المللی المپیک نخواهد داشت، ژاپن و کوبا جزء حامیان متنفذ ورزش باستانی کشتی هستند. کانادا و فرانسه نیز در هیئت اعزامی فیلا به فرانسه نمایندگانی داشتند.

برکناری رافائل مارتینتی، رئیس سابق فیلا، تغییر مقررات کشتی و بازگشت به قوانین هجومی دهه ۸۰ میلادی، ساده شدن فهم قوانین برای تماشاگران غیرحرفه‌ای، افزایش وزن‌های کشتی زنان در بازی‌های المپیک، برگزاری مسابقات نمادین، ایجاد کمپین‌های حقیقی در فدراسیون‌های ملی و شکل‌گیری گروه‌های مجازی با بیش از یک‌صدهزار عضو در فیس‌بوک، از جمله اقدامات موثر خانواده کشتی جهان در سه ماه گذشته بوده است.
XS
SM
MD
LG