لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

تیم ملی کشتی فرنگی ایران: چهار سرمربی در ۱۰ ماه


ناصر نوربخش به عنوان سرمربی، مربی اول، جدید تیم ملی کشتی فرنگی ایران منصوب شد. پیش از این عبدالله چمن‌گلی هدایت ملی‌پوشان را برعهده داشت و با این تیم در مسابقات جهانی بوداپست به دو مدال طلا دست یافت.

علی اشکانی مدیر امور فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی گفته است که نظر خود چمن‌گلی این بود که تا مشخص شدن تکلیف وزارت ورزش و انتخابات فدراسیون در تیم ملی نباشد. این فدراسیون هم به سرپرستی رسول خادم، تصمیم گرفت نوربخش را جایگزین چمن‌گلی کند.

تغییرات مکرر در راس کشتی فرنگی ایران، مدتی پس از المپیک لندن و نتایج درخشان این تیم آغاز شد. شاگردان محمد بنا با کسب سه مدال طلا بهترین کارنامه در تاریخ ورزش ایران را به جا گذاشتند، اما محمد بنا نوزدهم دی ۱۳۹۱ با صدور بیانیه‌ای از سمت خود استعفا کرد و جای خود را به رسول جزینی داد.

دستیاران محمد بنا از جمله ناصر نوربخش (سکان‌دار فعلی تیم ملی) با انعقاد قرارداد به تیم ملی کشتی جمهوری آذربایجان پیوستند. گرچه خود بنا به پیشنهادات خارجی پاسخ منفی داد. نوربخش مدتی بعد از ادامه فعالیت در باکو صرف نظر کرد و همراه با امیر علی‌اکبری به تهران بازگشت، اما جمشید خیرآبادی همراه با ایوب آزموده، شهرام الیاسی، فرید عدنانی و فواد سید رحمان دستیاران ایرانی‌اش همچنان عهده‌دار مسئولیت تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان است و ترکیب این تیم پا به سن گذاشته را متحول کرده است.

رسول جزینی که خود از دستیاران بنا بود، در جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی فرنگی به میزبانی تهران موفق به حفظ جام نشد و تیم ملی ایران، فینال را به روسیه واگذار کرد. آن هم در حضور بیش از ۱۲ هزار نفر که شعارهایی را در حمایت از محمد بنا سر دادند. جزینی هم حاضر به ادامه همکاری نشد و از سمت خود کناره‌گیری کرد.

عبدالله چمن‌گلی سومین نفری بود که در مدتی کمتر از سه ماه مسئولیت تیم ملی کشتی فرنگی را به عهده می‌گرفت. او در غیاب حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدولی، حبیب اخلاقی، قاسم رضایی و بشیر باباجان‌زاده که ملی‌پوشان المپیکی بودند، با تیمی دگرگون شده عازم مجارستان شد.

این تیم دو مدال طلا توسط طالب نعمت‌پور و امیرعلی اکبری کسب کرد. مردان طلایی کشتی‌گیران نوخاسته‌ای نبودند. نعمت‌پور سال ۲۰۱۰ هم بخت کسب مدال طلای جهانی بود، اما به خاطر سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، از مبارزه با حریف اسرائیلی خودداری کرد و حذف شد. امیرعلی اکبری هم در سال ۲۰۱۰ و در خاک روسیه روی سکوی نخست دنیا ایستاده بود.

حالا در حالی که کشتی فرنگی ایران باید مهیای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون در کره جنوبی و مسابقات جهانی ۲۰۱۴ تاشکند شود، ناصر نوربخش هدایت این تیم را پذیرفته است. همواره در بازی‌های آسیایی، کاروان ورزش ایران چشم به مدال‌های رشته‌هایی چون کشتی آزاد، کشتی فرنگی و وزنه‌برداری می‌دوزد.

ناصر نوربخش که در المپیک لندن هم مربی مستقیم حمید سوریان بود، درباره مسئولیت تازه‌اش می‌گوید: «اکثر این کشتی‌گیران شاگرد خودم هستند، متاسفانه بعد از المپیک خیلی از فرصت‌ها از بین رفته و تیم در وضعیت خوبی نبوده. هر زمان که تیم شرایط جالبی نداشته، آمده‌ایم و کمک کرده‌ایم، حالا هم با توجه به چند مسابقه‌ای که در پیش است، قرار شده اردوها به صورت ضرب‌الاجلی برگزار شود. تیم ملی یا باشگاه شهرستان شهریار برایم فرقی نمی‌کند، هر کجا که احساس کنم وجودم مثمرثمر است، در خدمت کشتی فرنگی خواهم بود.»

نوربخش درباره نحوه همکاری‌اش با فدراسیون کشتی به ایسنا گفت: فعلاً همه چیز موقت است، چون تکلیف خود فدراسیون و وزارت ورزش هم هنوز مشخص نیست. ما هم برای این که فرصت‌ها از بین نرود این مسئولیت را قبول کرده‌ایم. البته همه می‌دانیم که هیچ پست و سمتی همیشگی نیست.

آیا فرنگی‌کاران المپیکی نیز به اردو دعوت خواهند شد؟ نوربخش می‌گوید این دعوت انجام شده، حالا دست خودشان است که به اردو بیایند یا نه. اگر المپیکی‌ها انگیزه داشته باشند و بخواهند در اردو باشند، در خدمت‌شان خواهیم بود. زیرا وظیفه ما بود که همه کشتی‌گیران شاخص را تحت پوشش قرار دهیم.
XS
SM
MD
LG