لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

وال استریت جورنال: ورود جنگنده اسرائیلی به حریم هوایی ایران در ۲۰۱۲


بنیامین نتانیاهو (چپ) در دیدار با باراک اوباما در واشینگتن
بنیامین نتانیاهو (چپ) در دیدار با باراک اوباما در واشینگتن

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه، ۳۰ مهرماه، در گزارشی نوشت که اسرائیل در سال ۲۰۱۲ و در قالب «تمرین هوایی برای حمله به سایت‌های اتمی ایران» موفق شده است یک جنگنده را وارد حریم هوایی ایران کند.

بنا بر این گزارش، در پی این اقدام اسرائیل که در آن زمان به نظر می‌رسید هدف از آن حمله به سایت اتمی فردو در نزدیکی قم باشد، آمریکا دومین ناو هواپیمابر خود را به منطقه اعزام کرده و جنگنده‌هایش را از بیم درگرفتن جنگی منطقه‌ای به حال آماده‌باش درآورده است.

در این گزارش به نگرانی دولت اوباما اشاره شده است، نگرانی از این که تحرکات هوایی اسرائیل در اطراف ایران پیش‌زمینه حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی باشد.

در همین حال، مقامات آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند، اکنون با نگاه به گذشته اذعان می‌کنند که نتیجه‌گیری آمریکا از ورود جنگنده اسرائیلی به حریم هوایی ایران اشتباه بود.

وال استریت جورنال نوشته است، اما واشینگتن آن زمان با بی‌اعتمادی به اسرائیل، به جاسوسی ماهواره‌ای از تحرکات نیروی هوایی اسرائیل، فعالیت‌های شورای امنیت ملی این کشور و خود بنیامین نتانیاهو روی آورد و نگران آن بود که اسرائیل در حال آخرین تدارکات برای آغاز حمله به ایران باشد.

به نوشته این روزنامه، آماده‌باش خلبانان اسرائیلی مایه نگرانی آمریکا بود و حتی این احتمال را در نظر گرفت که اسرائیل بخواهد کوماندوهای خود را برای خرابکاری در سایت فردو، در محل پیاده کند.

در همین حال، آمریکا ارزیابی می‌کرد که اسرائیل از توان نظامی و بمب‌های سهمگین کافی برای انجام حمله موفق به سایت‌های ایران برخوردار نیست.

به گفته گری سیمور، مشاور پیشین دولت اوباما، نتانیاهو در تقلا بود تا مقامی ارشد در آمریکا چراغ سبز لازم را بدهد، حتی از طریق «سکوت» در برابر گزارش‌های حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به ایران.

این روزنامه می‌گوید، آمریکا به دلیل نگرانی از آن چه در آن زمان احتمال جدی حمله از سوی اسرائیل می‌دانست، مذاکره اتمی با ایران را جدی‌تر گرفت.

بر اساس این گزارش، آمریکا همچنین سال گذشته که مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در جریان بود، تحرکات و ارتباطات سری اسرائیل را از بیم خرابکاری‌های احتمالی اسرائیل، زیر نظر داشت.

در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ نیز در حال نزدیک شدن به مقاطع پایانی خود بود، گزارش‌هایی از جاسوسی اسرائیل از هتل‌های محل مذاکرات در چند کشور اروپایی مطرح شد.

وال استریت جورنال با استناد به گفته‌های مقامات رسمی، از اعضای کاخ سفید تا پنتاگون و تحلیلگران آمریکایی، و در چارچوب تحقیقی جامع در خصوص تنش میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو، این گزارش را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، جاسوسی از یکدیگر بی‌اعتمادی این دو «هم‌پیمان» قدیمی را نشان می‌دهد، به ویژه آن که آمریکا در متقاعد کردن اسرائیل به فواید مذاکرات ناکام ماند.

این بی‌اعتمادی از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، زمانی که مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا در مسقط، پایتخت عُمان، کلید خورد و آمریکا ماه‌ها اسرائیل را از این امر بی‌خبر گذاشت.

این در حالی است که اسرائیل با توجه به ترافیک هواپیماهای آمریکایی که مقامات این کشور را به مسقط می‌برد، از این گفت‌وگوهای مخفیانه باخبر بود.

XS
SM
MD
LG