لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

اوباما داعش را تهدید کرد که واشینگتن تمام گزینه‌ها را مد نظر دارد


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، ۲۲ خردادماه، در واکنش به وقایع اخیر در عراق اعلام کرد که برای کمک به «رهبران منتخب» این کشور تمام گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی را مد نظر دارد.

آقای اوباما تاکید کرد که هر جا که منافع امنیت ملی آمریکا در معرض تهدید باشد، واشینگتن برای دست زدن به اقدام نظامی نیز آمادگی دارد.

در همین حال رهبران گروه حکومت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش روز پنج‌شنبه از نیروهای خود خواستند به سمت بغداد و کربلا حرکت کنند.

از سوی دیگر تلویزیون دولتی عراق گزارش داد که جنگنده‌های ارتش این کشور، پایگاه‌های داعش در شهر موصل و حومه آن را بمباران کرده‌اند.

این تحولات دو روز پس از آن رخ می‌دهد که گروه داعش با تصرف استان نینوا و شهر موصل، مرکز آن، بزرگ‌ترین پیروزی خود را در عراق به دست آورد.

این گروه استان نینوا را بخشی از امارت اسلامی اعلام کرد که در صدد برپایی آن است.

روز چهارشنبه ساعاتی پس از آن که گزارش رسید شهر تکریت هم به تصرف گروه داعش درآمده است، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که با حمله نیروهای ارتش عراق، این شهر از تصرف این گروه اسلام‌گرا خارج شده است.

داعش گروهی اسلام‌گراست که در عراق و سوریه فعالیت دارد.

در همین حال پایگاه آمریکایی «سایت» که فعالیت گروه‌های بنیادگرا را پی‌گیری می‌کند، از انتشار پیامی صوتی توسط ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش، خبر داد مبنی بر این که نیروهای این گروه قصد پیشروی به سمت بغداد و کربلا را دارند.

بنا بر این گزارش، در این پیام آمده است: «به پیشروی خود ادامه دهید، جنگ هنوز شدت نیافته است و در بغداد و کربلا به اوج خود خواهد رسید، پس آماده باشید.»

العدنانی همچنین از نیروهای داعش خواسته است حتی یک وجب از خاکی را که تصرف کرده‌اند از دست ندهند و ادامه داده است: «به سمت بغداد رسید، بغداد خلافت پیش روید، در آن جحا حساب‌هایی داریم که باید تصفیه شود، آنها را غافلگیر کنید و مجالی برای نفس کشیدن برای‌شان نگذارید.»

در خبری دیگر، نیروهای نظامی کردستان عراق موسوم به پیشمرگه هم موفق شده‌اند جلو پیشروی داعش به شهر نفت‌خیز کرکوک را بگیرند.

جبار یاور سخنگوی نیروهای پیشمرگه در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «پس از آن ‌که نیروهای ارتش عراق به طور کامل شهر کرکوک را رها کردند، نیروهای پیشمرگه کنترل این شهر را به طور کامل در دست گرفتند.»

گزارش‌ها همچنین از در دست گرفتن کنترل شهرهای خانقین و جلولاء توسط نیروهای پیشمرگه حکایت دارد.

مسئله تخلیه شهرها توسط نیروهای ارتش عراق، به یکی از معضلات بزرگ در روزهای گذشته تبدیل شده است. تصرف شهر موصل توسط نیروهای داعش پس از آن صورت گرفت که نیروهای امنیتی و ارتش پایگاه‌های خود را ترک کرده و از این شهر گریختند.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق، روز چهارشنبه در نطقی تلویزیونی از وجود «توطئه‌ای» در این زمینه خبر داد و گفت که عاملان این «توطئه»پس از درهم کوبیدن «تروریست‌ها» مجازات خواهند شد.

او همچنین با بیان این که دولت عراق داوطلبان جنگ با «تروریسم» را مسلح خواهد کرد، از عزم خود برای تشکیل ارتشی از داوطلبان خبر داد.

در دیگر تحول میدانی، پلیس عراق اعلام کرد که نیروهای داعش، پالایشگاه بیجی، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق، را با بیش از ۵۰ خودرو محاصره کرده‌اند.

در صورت تصرف این پالایشگاه توسط داعش، بر میزان ثروت این گروه افزوده خواهد شد. روز چهارشنبه استاندار نینوا گفته بود که نیروهای داعش با غارت بانک‌های موصل، بیش از ۴۲۹ میلیون دلار به چنگ آورده‌اند.

در همین حال مقام‌های عراق هم تاکنون نتوانسته‌اند به اختلافات خود پایان دهند. شامگاه چهارشنبه جلسه‌ای در منزل ابراهیم جعفری، نخست وزیر سابق عراق، با حضور نوری مالکی، اسامه النجیفی رئیس پارلمان، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، صالح المطلک از رهبران سنی‌مذهب و شماری دیگر از چهره‌ها برگزار شد. قرار بود در پایان این جلسه بیانیه‌ای صادر شود، اما به دلیل اختلاف میان حاضران، هیچ موضع مشترکی گرفته نشد.

جلسه پارلمان عراق هم که امروز قرار بود برای تصمیم‌گیری بر سر اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور تشکیل شود، به حد نصاب نرسید.

نوری مالکی از پارلمان خواسته بود که اعلام وضعیت فوق‌العاده کند، اما کردها و سنی‌ها که مخالف دادن اختیارات ویژه به مالکی هستند، با حاضر نشدن در جلسه، مانع از رسیدن آن به حد نصاب شدند.

شایان ذکر است که گروه داعش از اوایل سال جاری میلادی و پس از یورش نیروهای دولتی عراق به محل تحصن معترضان سنی در استان الانبار، عملیات نظامی خود را علیه نیروهای دولتی آغاز کرد.
XS
SM
MD
LG