لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

سفر کری به امارات با هدف «تمرکز» بر مذاکرات صلح به تعویق افتاد


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که با هدف تلاش برای ازسرگیری گفت‌وگوهای راکد صلح اسرائیلی- فلسطینی به منطقه رفته است، روز شنبه سفر به امارات متحده عربی را برای تمرکز بر ادامه تلاش‌های سیاسی خود در ارتباط با اسرائیل و فلسطینی‌ها به تعویق انداخت.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و شین‌هوآ، همزمان با ادامه حضور آقای کری در منطقه، نشست خبری که قرار بود ظهر شنبه، هشتم تیرماه، در امان، پایتخت اردن، برای گزارش درباره تلاش‌های روزهای گذشته در ارتباط با مذاکرات آمریکا با سران اسرائیلی و فلسطینی برگزار شود لغو شد.

هدف از لغو این نشست خبری این اعلام شده است که او بتواند گفت وگوهای بیشتری با رهبران طرفین انجام دهد.

رسانه‌های اردن ارزیابی کرده بودند که آقای کری در کنفرانس خبری امان، برگزاری نشست چهارجانبه‌ای با شرکت نمایندگان فلسطینی-اردنی-اسرائیلی و آمریکایی در چند روز آینده را اعلام خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا از پنج‌شنبه، ششم تیر، چند بار میان اردن و اسرائیل تردد کرده است. او پنج‌شنبه با رسیدن به بیت‌المقدس نخستین دیدار کاری خود را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، انجام داد و جمعه برای گفت‌وگو با محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی، به اردن رفت و سپس سریعاً به اورشلیم بازگشت تا دیدار سه ساعته دیگری با نخست وزیر اسرائیل انجام دهد.

آقای کری شامگاه جمعه با یک بالگرد نظامی دوباره راهی اردن شد و بنا بر گزارش‌ها روز شنبه در امان با محمود عباس ملاقات کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و شین‌هوآ، آقای کری می‌خواهد شامگاه شنبه برای سومین بار در سه روز گذشته با نتانیاهو دیدار کند.

بر اساس برنامه‌ریزی اولیه سفر آقای کری، قرار بود وی شامگاه جمعه در ابوظبی دیدارهایی با سران امارات متحده عربی، به‌ویژه درباره بحران سوریه، داشته باشد، اما ترجیح داد که این بخش از سفر را به زمان دیگری موکول کند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تایید این خبر، درهمین حال گفت که سفر کری به برونئی برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه کشورهای آسیایی، طبق برنامه‌ریزی قبلی روز دوشنبه دهم تیر انجام می‌شود.

مقامات آمریکا گفته بودند درباره این دور از تلاش‌های جان کری در خاورمیانه سکوت را رعایت خواهند کرد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، دستیاران آقای کری این احتمال را که این تلاش‌ها موجب ازسرگیری سریع مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها شود رد کرده‌اند.

محمود عباس در سه سال گذشته با این استدلال که اسرائیل در مذاکرات صلح جدی نیست، حاضر به گفت‌وگو با نخست وزیر اسرائیل نبوده است.

با وجود این، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، روز جمعه در دیدار با جان کری گفت که «درمیان اکثریت مردم اسرائیل، حمایت روشنی از استقلال کشور فلسطین وجود دارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود سخنان شیمون پرز که همواره حامی صلح با فلسطینی‌ها بوده است، دولتی که بنیامین نتانیاهو در نتیجه انتخابات دی‌ماه گذشته تشکیل داد، نسبت به دولت قبلی او در ارتباط با پیشبرد صلح «مرددتر» ارزیابی شده است.

نفتالی بنت، وزیر صنایع و رهبر حزب راست‌گرای «بیت یهودی»، به تازگی بارها گفته است که حتی دستیابی به پیمان نهایی سیاسی با فلسطینی‌ها، موجب «جنگ و خشونت می‌شود، نه صلح».

اما محمود عباس نیز با انتقادهای تند حماس و جهاد اسلامی فلسطین در سرزمین‌های فلسطینی روبه‌روست؛ اسماعیل هنیه نخست وزیر حماس در غزه جمعه به ابومازن نسبت به «افتادن در دام دوباره مذاکرات» هشدار داد.

«منابع دیپلماتیک آمریکایی» روز جمعه به روزنامه معاریو گفته بودند که محمود عباس تنها با این شرایط که اسرائیل زندانیان امنیتی را که از قبل از پیمان صلح ۱۹۹۳ زندانی شده‌اند به مناسبت ماه رمضان آزاد کند و نیز به طور اصولی بپذیرد که مرزهای سال ۱۹۶۷ اساس مذاکرات باشد، حاضر به بازگشت به مذاکرات است.

در حالی که بیانیه دولت اسرائیل در خصوص مذاکرات روزهای اخیر جان کری، روند گفت‌وگوها را «سازنده» نامیده است، یک مقام ارشد فلسطینی به خبرگزاری شین‌هوآ گفت که اقدامات اسرائیل برای ازسرگیری روند صلح «کافی نیست».

شین‌هوآ افزود، محمود عباس همچنان قطع ساخت و سازهای اسرائیلی در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ را نیز درخواست می‌کند.
XS
SM
MD
LG