لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

معاریو: نگرانی اسرائیل از تضعیف حکومت اسد در جولان


تصویری از بخش اسرائیلی بلندی‌های جولان که دود و آتش در جولان سوریه را نشان می‌دهد.
تصویری از بخش اسرائیلی بلندی‌های جولان که دود و آتش در جولان سوریه را نشان می‌دهد.
روزنامه اسرائیلی معاریو روز شنبه، ۳۱ فروردین‌ماه، از «نگرانی ارتش اسرائیل از تضعیف حکومت بشار اسد در بخش سوری ارتفاعات جولان» خبر داد.

معاریو روز شنبه نوشته است که نگرانی ارتش اسرائیل از تضعیف حکومت اسد در این منطقه از این امر ناشی می‌شود که اسرائیل به هدفی برای ادامه آتش‌باری‌ها از بخش سوری این ارتفاعات مبدل شود.

به نوشته معاریو، این نگرانی از هفته گذشته که آتش‌باری‌ها میان ارتش اسد و مخالفان حکومت سوریه به مناطقی مانند «جمله» در جولان رسید تشدید شده است.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، به تازگی دستور داده است به سوی مناطقی در خاک سوریه که از آنها به اسرائیل شلیک می‌شود، سریعاً آتش‌باری زمینی انجام شود.

نگرانی اسرائیل به‌ویژه از این امر ناشی می‌شود که اسلام‌گرایان افراطی به قوای غالب در میان معارضین سوری در بخش سوری ارتفاعات جولان مبدل شده‌اند.

ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، هفته گذشته در مصاحبه با رسانه‌های کشورش در سالروز استقلال ارزیابی کرد که «در پایان جنگ داخلی سوریه، بخشی از این پتانسیل جهادی متوجه اسرائیل شود».

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه جهانی بی‌بی‌سی کمک اسرائیل به مخالفان بشار اسد را رد نکرد.

در این مصاحبه در جریان سفر نتانیاهو به لندن، زمانی که از او پرسیده شد آیا اسرائیل به معارضین سوری کمک می‌کند، نتانیاهو گفت این امر را نه رد می‌کند و نه تایید.

با وجود این، نتانیاهو در گفت‌و‌گوهای روزهای گذشته خود درلندن با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، تاکید کرد که جنگ‌افزاری که کشورهای اتحادیه اروپا و سایر حامیان معارضین می‌خواهند به دست نیروهای مخالف بشار اسد بفرستند، نباید به دست نیروهای اسلام‌گرای افراطی و تشکل‌های «جهاد جهانی» و القاعده بیفتد.

نخست وزیر اسرائیل خواهان آن شد که سازوکاری برای اطمینان از عدم تحویل جنگ‌افزار «به دستان غیرمطمئن» در سوریه تعیین شود.

«خطرات تازه» از ناحیه سوریه برای اسرائیل در حالی است که این منطقه با وجود آن که از سال ۱۹۶۷ در تسلط اسرائیل بوده و این کشور ده‌ها شهرک و روستا در ارتفاعات جولان برپا کرد، آرام‌ترین مرز اشغالی اسرائیل محسوب می‌شد و در تمامی بیش از چهل سال حکومت حافظ اسد و بشار اسد در سوریه تا چندی پیش حتی یک گلوله هم به سوی اسرائیل شلیک نشده بود.

همراه با تلاطم‌های سیاسی در دو سال و نیم اخیر در کشورهای عربی، مرزهای اسرائیل با مصر، کرانه باختری و نوار غزه دستخوش خطرات جدی‌تر شده و روز چهارشنبه گذشته شلیک دو راکت از صحرای سینای در شمال مصر به سوی ایلات خطرات برای این جنوبی‌ترین شهر اسرائیل را بیشتر کرد.

مسئله سوریه یکی از اصلی‌ترین موضوع‌هایی است که در مذاکرات چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، با نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در سفر سه‌روزه آقای هیگل به اسرائیل مطرح می‌شود.

چاک هیگل برای نخستین بار از زمان احراز این مقام روز یک‌شنبه، اول اردیبهشت، به اسرائیل سفر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG