لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

نتانیاهو: خطراتی بزرگ‌تر از گذشته اسرائیل را تهدید می‌کند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در آستانه جشن شصت و پنجمین سال تاسیس این کشور هشدار داده است که خطراتی بزرگ‌تر از گذشته در کمین موجودیت اسرائیل است.

به گفته او، از زمان تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ این کشور با خطرات و جنگ‌هایی روبه‌رو بوده‌است اما وی این‌گونه اظهارنظر کرد که ابعاد و اهمیت خطرات برای موجودیت این کشور در مقطع زمانی کنونی، جدی‌تر از گذشته است.

نخست‌وزیر اسرائیل این سخنان را روز یک‌شنبه، بیست و پنجم فروردین، چهاردهم آوریل، بیان کرد و افزود: با وجود «خطراتی بزرگ‌تر از گذشته، ارتش اسرائیل نیز قوی‌تر از پیش است و در حالی که آرزوی صلح با همسایگان خود را دارد اما با بازویی نیرومند نیز از آینده اسرائیل دفاع می‌کند».

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته نیز در آیین‌های یادبود قربانیان هولوکاست بار دیگر خطرات ناشی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را برای اسرائیل جدی دانسته و گفته بود ایران عامدانه بازی خرید زمان را در مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهد.

شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل، نیز در مصاحبه روز جمعه بیست و سوم فروردین خود با روزنامه «اسرائیل هیوم» به مناسبت سالروز تاسیس این کشور گفت یقین دارد «زمانی که باراک اوباما می‌گوید گزینه نظامی برای ایران روی میز است، در سخن خود جدی است».

آقای پرز گفت باور دارد اگر ایران برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف نکند، اوباما گزینه نظامی را عملی خواهد کرد.

به گفته پرز، دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای، منافع آمریکا و جامعه جهانی را نیز به خطر می‌اندازد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته با حضور در آیین‌های یادبود هولوکاست در اسرائیل گفته بود: «زمانی که اوباما می‌گوید نمی‌گذارد ایران هسته‌ای شود، جدی است و در مقابل این تهدید، در کنار اسرائیل و جامعه جهانی می‌ایستد».

این سخنان در حالی بیان می‌شود که قرار است چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا یک‌شنبه آینده، اول اردیبهشت، ۲۱ آوریل، برای نخستین دیدار رسمی خود به اسرائیل برود.

موضوع هسته‌ای ایران و خطرات از ناحیه سوریه برای اسرائیل درصدر دستور کار مذاکرات چاک هیگل با موشه یعلون وزیر دفاع جدید اسرائیل و نیز نخست وزیر این کشور قرار دارد.

دولت اسرائیل از نبود پیشرفت در مذاکرات آلماتی- ۲ میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که روزهای شانزدهم و هفدهم فروردین بدون ثمر به پایان رسید، ناخشنود است و می‌گوید که مذاکره‌کنندگان باید مهلت کوتاهی برای ایران قائل شوند تا برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران اول فروردین گفت، کشورش در صورت روبرو شدن با حمله نظامی اسرائیل، «تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کند».
XS
SM
MD
LG