لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

تلاش نتانیاهو برای تصویب عنوان «دولت یهود» برای اسرائیل


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید که برای تصویب قانونی که اسرائیل را به عنوان «دولت یهود» معرفی کند تلاش خواهد کرد. در قانون رسمی اسرائیل از عبارت «دولت یهود» استفاده نشده است.

در اعلامیه استقلال اسرائیل از سال ۱۹۴۸، این کشور به عنوان «دولت یهود» نامیده شده، اما در قانون رسمی اسرائیل، اطلاق «دولت یهود» تاکنون در مورد ماهیت این کشور وجود نداشته است.

آقای نتانیاهو در یک سال اخیر بارها از فلسطینی‌ها خواسته است تا اسرائیل را به عنوان «دولت یهود» به رسمیت بشناسند. اما مذاکره‌کنندگان فلسطینی این درخواست نتانیاهو را موکداً رد کرده‌اند.

محمود عباس، رهبر فلسطینی‌ها، هفته گذشته دوباره تاکید کرد که سازمان آزادی‌بخش فلسطین از سال ۱۹۸۸ اسرائیل را به رسمیت شناخته و از سال ۱۹۹۳ وجود اسرائیل را در پیمان صلح اسلو قبول کرده، ولی تعریف ماهیت یهودی این کشور نباید به فلسطینی‌ها تحمیل شود.

در حالی که تصمیم دولت اسرائیل به متوقف کردن مذاکرات صلح، روند گفت‌وگوهای سیاسی با فلسطینی‌ها را ناکام گذاشته، نتانیاهو تاکید کرده است که باید توصیف «دولت یهود» به بخشی از قانون اسرائیل مبدل شود.

نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه، یازدهم اردیبهشت، در آستانه آیین‌های شصت و ششمین سال استقلال این کشور گفت که خود او در مقام رهبر حزب حاکم لیکود و فراکسیون اصلی در پارلمان برای تصویب قانون «ماهیت یهودی» اسرائیل تلاش خواهد کرد.

آقای نتانیاهو این را نیز گفت که «یکی از رسالت‌هایی که برای زندگی سیاسی خود قرار داده‌ام تصویب این قانون است».

نتانیاهو در دیدار از «خانه استقلال» در تل آویو، جایی که داوید بن گوریون در بهار ۱۹۴۸ برپایی اسرائیل را اعلام کرد، گفت: «به تازگی دوباره دیدیم که (فلسطینی‌ها) حاضر نیستند بدیهی‌ترین اصل مربوط به حیات ما را در این سرزمین بپذیرند.»

پیشتر یاریو لوین، رهبر فراکسیون احزاب هم‌پیمان با دولت نتانیاهو، و خانم ایلت شاکد، رهبر فراکسیون حزب «بیت یهودی» در کنست، پیش‌نویس طرحی را برای برتری دادن «یهودی بودن اسرائیل» به مجلس ارائه کرده بودند.

خانم روت کالدرون نماینده حزب «یش آتید» نیز در پیش‌نویس طرحی خواهان مبدل کردن مفاد اعلامیه استقلال سال ۱۹۴۸ به قانون شده است.

مداخله نتانیاهو بدین مفهوم است که او می خواهد این امر را از پیش‌نویس یک طرح به پیش‌نویس یک لایحه دولتی مبدل کند؛ طرح را نمایندگان مجلس و لایحه را دولت به پارلمان ارائه می‌کنند.

با این حال این اظهارات نتانیاهو با واکنش تند تسیپی لیونی، مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل در گفت‌وگوهای سیاسی با فلسطینی‌ها، روبه‌رو شد.

خانم لیونی که وزیر دادگستری این کشور و رهبر یک تشکل سیاسی لیبرال با نام «جنبش» است، گفت: «چنین قانونی، دموکراسی کشور را از بین می‌برد.»

به نوشته روزنامه هاآرتص، خانم لیونی که رئیس هیئت وزیران در امور قانون‌گذاری است، گفت از اختیارات خود استفاده خواهد کرد تا مانع از ارائه پیش‌نویس هر نوع لایحه یا طرح به مجلس شود، «حتی اگر این امر به فروپاشی دولت منجر شود».

روزنامه منتقد هاآرتص روز جمعه، دوازدهم اردیبهشت، نوشت که تلاش برای تصویب این قانون ظاهراً برای مواردی است که در صورت بروز تقابل میان دموکراسی و یهودی بودن کشور در برخی روندهای قضایی و حقوقی در دادگاه‌ها و نهادهای کشور، تصمیم‌گیرندگان برای قانون «یهودیت کشور» اهمیت بیشتری قائل شوند.

دوازده نماینده عرب پارلمان اسرائیل نیز این تصمیم نتانیاهو را قاطعانه نکوهش کرده‌اند.

محمد برکه، نماینده حزب عربی «خاداش» در کنست، تلاش نتانیاهو را «گامی نژادپرستانه» نامیده است.

به گفته ناظران، احتمال تصویب چنین طرح یا لایحه‌ای اعراب را که حدود سی درصد از جمعیت اسرائیل هستند، مورد تبعیض بیشتری قرار خواهد داد.
XS
SM
MD
LG