لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

سکوت نتانیاهو در برابر اظهار نظر صریح کری درباره دولت یهود


سکوت سنگین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در برابر سخنان صریح جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، علیه وی و شرط به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان دولت یهود توسط فلسطینی‌ها هم‌چنان دارد.

جان کری با صراحتی کم‌سابقه از بنیامین نتانیاهو خواسته است تا از تکرار پی درپی این درخواست که فلسطینی‌ها «باید اسرائیل را به عنوان "دولت یهود" به رسمیت بشناسند» دست بکشد.

آقای کری روز پنج‌شنبه، بیست و دوم اسفند، در نشست کنگره واشینگتن، بدون نام بردن از نتانیاهو گفت: «این که برخی دائما اصرار می‌کنند که برای پیمان نهایی صلح، فلسطینی‌ها باید قبول کنند که اسرائیل "دولت یهود" است اشتباه است.»

بنیامین نتانیاهو در سال گذشته بارها تکرار کرده است که بدون اجرای این پیش‌شرط «پیمان صلح در کار نخواهد بود».

اما به گفته جان کری، یاسرعرفات رهبر پیشین سازمان آزادی‌بخش فلسطین در چند فرصت، عملاً این خواسته را قبول کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد که عرفات ابتدا در سال ۱۹۸۸ و پس از شانزده سال دیگر، در سال ۲۰۰۴، تصریح کرده است که اسرائیل «کشور یهود» است.

آقای کری این را نیز افزود که اصولاً قطعنامه ۱۸۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها تاکید دارد که «کشور یهود» در کنار کشوری برای فلسطینی‌ها تشکیل خواهد شد.

قطعنامه ۱۸۱ در سال ۱۹۴۷ میلادی، برای تقسیم سرزمین مورد نزاع، به دو کشور یهود و فلسطینی به تصویب رسید، و به گفته آقای کری، حدود چهل بار در آن عبارت «کشور یهود» به کار رفته و فلسطینی‌ها نیز آن را پذیرفته‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا ابراز ناخرسندی کرد از این که نتانیاهو درخواست مزبور را به ملاک و معیار اصلی برای روند صلح خاورمیانه بدل کرده است.

به گفته آقای کری، «آمریکا موضع خود را در مورد خطا بودن این رویه روشن کرده است».

در همین زمینه محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان، نیز گفته است که فلسطینی‌ها زمانی که قطعنامه‌های سازمان ملل را پذیرفتند و از سال ۱۹۸۸ که یاسر عرفات راه جنگ را ترک کرد و برای صلح ابراز آمادگی کرد، اسرائیل را به رسمیت شناخت و «وظیفه فلسطینی‌ها نیست که مرتب بگویند اسرائیل "دولت یهود" است».

ابومازن به تازگی نیز گفت نتانیاهو با لجبازی خود مقوله دیگری را بر موضوع‌های حاد و اساسی که باید در روند صلح بر سر آن تصمیم‌گیری شود افزوده و حتی آن را به اصلی‌ترین موضوع مبدل کرده، اما «فلسطینی‌ها زیر بار این تحمیل نخواهند رفت».

بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی نیز رویه نتانیاهو و دولت او را که بر سر این پیش‌شرط اصرار می‌کنند خطا دانسته و می‌گویند که نتانیاهو تمایلی به صلح ندارد و برای فرار از پذیرش پیمان نهایی صلح، این پیش‌شرط را تکرار می‌کند.

در حالی که از مهلت ۹ ماهه‌ای که دولت آمریکا برای رسیدن اسرائیل و فلسطینی‌ها به پیمان نهایی صلح تعیین کرده تنها حدود شش هفته باقی مانده، به گفته بسیاری از ناظران، به نظر می‌رسد که این بار نیز این روند با ناکامی به پایان برسد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، دو هفته پیش، چند ساعت پیش از ملاقات با نتانیاهو در کاخ سفید، در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ، از او خواست متوجه باشد که اگر این بار نیز صلح به دست نیاید، خشم فلسطینی‌ها به طغیانی دوباره منجر خواهد شد.

در آن مصاحبه، اوباما به نتانیاهو هشدار داد که با شکست روند صلح، آمریکا دیگر نخواهد توانست «عواقب بحران (علیه اسرائیل) را مدیریت کند»، به‌ویژه که درخواست‌های برخی گروه‌ها و کشورها در دنیا برای تحریم اسرائیل شدت گرفته است.
XS
SM
MD
LG