لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

سفر کامرون به اسرائیل با هدف گفت‌وگو درباره ایران و مذاکرات صلح


دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند، وارد اسرائیل شد تا با مقامات این کشور درباره مناقشه هسته‌ای ایران و مذاکرات صلح خاورمیانه به گفت‌وگو بپردازد.

این نخستین سفر آقای کامرون به اسرائیل از سال ۲۰۱۰ محسوب می‌شود که قدرت را در بریتانیا به عنوان نخست‌وزیر در دست گرفت و قرار است که دو روز به طول بینجامد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آقای کامرون به محض ورود به اسرائیل، فرودگاه بن‌گوریون در حوالی تل‌آویو را ترک کرده و عازم اورشلیم شده است، جایی که با بنیامین نتانیاهو، همتای اسرائیلی خود، دیدار خواهد کرد.

این گزارش از قول یکی از مشاوران رهبری اسرائیل بیان می‌کند که محور گفت‌وگوهای آقای کامرون و آقای نتانیاهو برنامه هسته‌ای ایران و ابعاد نظامی احتمالی آن و همین‌ طور مذاکرات صلح با فلسطین است.

نخست وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه نیز با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، در بیت اللحم، واقع در کرانه باختری، دیدار خواهد کرد.

سفر دیوید کامرون به اسرائیل و سرزمین‌های خودگردان فلسطینی تنها چند روز پس از رایزنی‌های اخیر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، با مقامات اسرائیل و فلسطین در رابطه با مذاکرات صلح انجام می‌شود.

آمریکا در روزهای گذشته رئوس پیش‌نویس پیمان نهایی صلح میان اسرائیل و فلسطین را به طرفین ارائه داده است، اما در این مدت مقامات اسرائیلی و فلسطینی شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند، از جمله محمود عباس گفته است که پیمان نهایی باید در فلسطین به همه‌پرسی گذاشته شود و و بنیامین نتانیاهو هم تهدید کرده که اگر توافق نهایی متضمن نیازهای امنیتی اسرائیل نباشد، آن را رد خواهد کرد.

دیوید کامرون نیز در آستانه سفر خود به اسرائیل با اشاره به اقدامات ایالات متحده برای دستیابی به توافق صلح اظهار داشت: «تلاش‌های آقای کری برای دستیابی به توافق درباره چارچوب مذاکراتی که می‌تواند به صلح منجر شود، وارد مرحله‌ای حیاتی شده است. و من از فرصت این دیدارها برای حمایت از این تلاش‌ها استفاده خواهم کرد.»

او همچنین تاکید کرد که رهبران طرفین را تشویق خواهد کرد که «قدم‌های نهایی دشوار را به سمت صلح بردارند».

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که اما نتانیاهو از این فرصت برای بحث درباره برنامه اتمی ایران استفاده خواهد کرد.

اسرائیل منتقد اصلی گفت‌وگوهای اتمی قدرت‌های جهانی با ایران است و می‌گوید که برنامه اتمی ایران باید متوقف شود، در حالی که مذاکرات اتمی تاکنون در مسیر محدود ساختن برنامه اتمی ایران حرکت کرده است.
XS
SM
MD
LG