لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

عباس: پیمان نهایی صلح باید به تایید همه فلسطینیان برسد


همزمان با دیدار وزرای امور خارجه آمریکا و اسرائیل برای گفت‌وگو درباره روند صلح اسرائیلی – فلسطینی، از یک سو رهبر تشکیلات فلسطینی گفت که پیمان نهایی صلح باید با همه‌پرسی به تایید مردم فلسطین برسد، و از سوی دیگر، نخست وزیر اسرائیل گفت که هر گونه پیشنهاد نهایی صلح را که دربرگیرنده تمامی مطالبات اسرائیل نباشد رد می‌کند.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز پنج‌شنبه، پانزدهم اسفند، در رم، پایتخت ایتالیا، با همتای آمریکایی خود، جان کری، دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این دیدار در حالی انجام شد که آمریکا در روزهای گذشته رئوس پیش‌نویس پیمان نهایی صلح را به دو طرف اسرائیلی و فلسطینی ارائه کرده است.

در واکنش به این گزارش، نتانیاهو بدون آن که دریافت چنین پیش‌نویسی را تایید کند، گفت که «هر توافق صلح نهایی باید نیازهای امنیتی و اهداف اسرائیل را تامین کند»، و «حتی اگر عواملی بخواهند آن را تحمیل کنند، از سوی اسرائیل رد خواهد شد».

آقای نتانیاهو همچنین برخی از پیشنهادها را برای عقب‌نشینی یک‌جانبه اسرائیل از کرانه باختری، در صورت ناکامی روند کنونی مذاکرات صلح رد کرده و گفت عقب‌نشینی یک‌جانبه پیشین اسرائیل از غزه و نقاط دیگر، ثبات و صلح به ارمغان نیاورده است.

نخست وزیر اسرائیل به خبرنگاران کشورش که او را در بازگشت از آمریکا در هواپیمای مسیر لس‌آنجلس-تل آویو همراهی می‌کردند گفت که در دیدار روز دوشنبه گذشته در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، «هیچ تعهدی برای معلق کردن ساخت‌وساز جدید در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) نداده است».

این در حالی است که نتانیاهو روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در همایش «ای‌پک» در واشینگتن مدعی آمادگی برای رسیدن به «پیمانی تاریخی» با فلسطینی‌ها شد، هرچند که آن را به شناسایی اسرائیل به عنوان «کشور یهود» از سوی فلسطینی‌ها مشروط کرد.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز روز جمعه، شانزدهم اسفند، در رام‌الله گفت که توافق نهایی صلح، حتی اگر به دست آید، باید از سوی همه فلسطینی‌ها، و از جمله تمامی فلسطینی‌های جهان، به تایید برسد.

ابومازن که قرار است روز بیست و هفتم اسفند در کاخ سفید با باراک اوباما دیدار کند، در دیدار با دانشجویان فلسطینی هوادار جنبش فتح، دوباره درخواست نتانیاهو برای شناسایی اسرائیل به عنوان «کشور یهود» را رد کرده و گفت که «فلسطینی‌ها برای احتمال ناکام ماندن مذاکرات آماده شده‌اند».

به گفته محمود عباس، در صورت شکست روند صلح، فلسطینی‌ها برای استقلال کشور خود به نهادهای بین‌المللی مراجعه خواهند کرد، و «خیزش مردمی به دور از خشونت نیز از سرگرفته می‌شود».

باراک اوباما نیز پیش از دیدار روز دوشنبه گذشته خود با بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه بلومبرگ به اسرائیل هشدار داد که اگر روند صلح این بار نیز ناکام شود، از یک سو خشم فلسطینی‌ها دوباره طغیان می‌کند و از دیگر سو، توان آمریکا در مدیریت عواقب بین‌المللی و بلند شدن صدای درخواست عوامل جهانی که خواهان تحریم اسرائیل شوند، تضعیف می‌شود.

اوباما در مصاحبه با بلومبرگ این را نیز گفت که از نخست وزیر اسرائیل می‌خواهد به این پرسش پاسخ دهد که چه زمانی به اشغال کرانه باختری پایان خواهد داد.

در همین حال، در آستانه دیدار ابومازن با باراک اوباما، جان کری روز جمعه شانزدهم اسفند برای دیدار و گفت‌وو با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی، در مورد آینده روند صلح اسرائیلی- فلسطینی، به بندر عقبه در اردن رفت.

جان کری می‌کوشد پشتیبانی سران منطقه و به‌ویژه اردن را از چارچوب مورد نظر آمریکا برای روند صلح اسرائیلی - فلسطینی جلب کند.

ملک عبدالله دوم در روزهای گذشته در سخنانی، از برخی از سیاستمداران راستگرای اسرائیل که می‌گویند، اردن باید سرزمین فلسطینی‌ها باشد، به‌شدت انتقاد کرده است.

ملک عبدالله که هفتاد درصد جمعیت کشورش را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند گفت: «اردن، اردن است و فلسطین، فلسطین.»

از ۹ ماه مهلتی که آمریکا برای پیشبرد روند صلح تعیین کرده بود، کمتر از دو ماه باقی مانده است.
XS
SM
MD
LG