لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

نتانیاهو: دولت ترامپ به اسرائیل چک سفید امضا نداد


به گفته نخست وزیر اسرائیل، دیدارهای هفته گذشته او در سفر رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل «بسیار خوب» بوده اما دولت دونالد ترامپ به اسرائیل «چک سفید امضای دیپلماتیک» نداده است.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه، هشتم خرداد در نشست حزب حاکم لیکود افزود، دولت او نمی تواند هر رویه ای را که می خواهد در قبال فلسطینیان در پیش بگیرد، زیرا از آمریکا «چک سفید امضای دیپلماتیک» نگرفته است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، آقای نتانیاهو این سخنان را در پاسخ به فشارهای احزاب راستگرای همپیمان با دولت خود بیان کرد.

حزب «خانه یهود» به رهبری نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش از نتانیاهو انتقاد کرده که در مذاکرات هفته گذشته با دونالد ترامپ نتوانسته است مدافع خوبی برای شهرک سازی های اسرائیلی باشد.

حزب «خانه یهود» به تازگی با صراحت بیشتری با تشکیل کشوری برای فلسطینی ها مخالفت کرده و خواهان گسترش ساخت و سازها در اراضی اشغالی فلسطینی و منضم کردن این شهرک ها به اسرائیل است.

به گزارش هاآرتص، بنیامین نتانیاهو دوشنبه هشتم خرداد گفت، دونالد ترامپ در مذاکرات هفته گذشته در اسرائیل «برای پیشبرد صلح» با فلسطینی ها، «اراده جدی» از خود نشان داد.

نخست وزیر اسرائیل این را نیز افزود که رئیس جمهوری ترامپ به او اطمینان داد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانی خواهان صلح است و باید این اراده را امتحان کرد.

به گفته نتانیاهو، «نظر به این سخنان رئیس جمهوری ترامپ، اسرائیل نیز باید به ویژه در این مقطع، رفتار مسئولانه ای داشته باشد».

نخست وزیر اسرائیل افزود: «در هر گونه توافق صلح، هنوز اسرائیل باید بتواند حرف آخر را در خصوص تدابیر امنیتی مربوطبه کرانه باختری بزند.»

اسرائیل با پنجاه سال تسلط بر کرانه باختری، ده‌ها شهر و شهرک در اراضی اشغالی ساخته که حدود ۴۵۰ هزار اسرائیلی را در آنها اسکان داده است.

دونالد ترامپ هفته گذشته در جریان سفر به اسرائیل و گفت و گو با نخست وزیر این کشور با هدف احیای روند راکد مانده صلح، با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانی نیز در بیت‌اللحم دیدار کرد.

دونالد ترامپ و محمود عباس در کنفرانس خبری مشترک سه شنبه دوم خرداد، تلاش ها برای تجدید روند سیاسی را تایید کردند.

در این میان، به گزارش هاآرتص و جروزالم پست، احمد مجدلانی و نبیل شعث دو مقام ارشد فلسطینی گزارش ادعایی رسانه های اسرائیل را در مورد لحن شدید و توبیخ آمیز دونالد ترامپ در دیدار اخیر با محمود عباس را رد کردند.

احمد مجدلانی در مصاحبه با جروزالم پست افزود: «گفت و گوهای ثمربخش هفته گذشته بر اساس احترام متقابل بود.

رسانه های اسرائیل مدعی بودند، آقای ترامپ در ملاقات سه شنبه دوم خرداد با محمود عباس به او گفت، از صلح حرف می زنید اما به خانواده های تروریست های فلسطینی، حقوق می دهید.

برخی مقامات آمریکایی نیز در نشست یاد شده ادعا کرده بودند، دونالد ترامپ به محمود عباس گفت، «در دیدار ماه گذشته درکاخ سفید مرا فریب دادید؛ از صلح حرف زدید اما اسرائیلی ها اسنادی به من در مورد دخالت شخص شما در فتنه انگیزی نشان دادند».

آقای عباس با ارسال پیام به تظاهرات شنبه شب هزاران اسرائیلی صلح خواه در تل آویو نوشته بود، اگر دولت نتانیاهو جدیت نشان دهد، می توان مذاکرات صلح را از سر گرفت.

آخرین دور از مذاکرات واقعی صلح میان اسرائیل و فلسطینیان در پاییز ۲۰۰۸ انجام گرفت.

در برخی از گزارش های روزهای اخیر آمده بود، محمود عباس ابراز آمادگی کرده که مذاکرات تازه را از همان نقطه ای که در سال ۲۰۰۸ قطع شده بود، از سر بگیرد.

XS
SM
MD
LG