لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

ابراز ناخرسندی وزیر دفاع اسرائیل از معامله تسلیحاتی آمریکا و عربستان


آویگدور لیبرمن
آویگدور لیبرمن

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه ضمن ابراز ناخرسندی از معامله تسلیحاتی آمریکا و عربستان سعودی که جزییات آن روز شنبه اعلام شد، گفت این معامله بخشی از مسابقه تسلیحاتی «جنون آمیز» در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این دومین اظهار نظر علنی مقامات ارشد اسرائیل در مورد فروش کشتی‌های جنگی، تانک و آخرین مدل سامانه‌های ضد موشکی از سوی آمریکا به عربستان سعودی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار است.

آقای لیبرمن گفت، در آخرین مذاکرات با اچ آر مک مستر ، مشاور امنیت ملی آمریکا ناخرسندی و نگرانی خود را در این زمینه ابراز کرده است.

او در مصاحبه‌ای با رادیوی دولتی اسرائیل گفت:«من از هیچ مسابقه تسلیحاتی خوشنود نیستم و مسلما خرید تسلیحاتی عظیم عربستان سعودی به آسودگی خیال ما کمکی نخواهد کرد.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود:«من از هرگونه مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه ناخرسندم. و این فقط حکومت عربستان سعودی نیست. قطری ها، امارتی‌ها و ایرانی‌ها نیز مشغول خرید تسلیحات هستند.»

به گفته او خرید تسلیحات در خاورمیانه در سال ۲۰۱۶ به ۲۱۵ میلیارد دلار رسیده و این رقم ناچیزی نیست.

او افزود:«باید متوجه باشیم که یک مسابقه تسلیحایت جنون آمیز در جریان است. حجم تسلیحاتی که تمامی بازیگران در سطح منطقه خریداری می کنند و یا قصد دارند در مناطقی مثل یمن و لبنان تولید کنند واقعا بسیار زیاد است.»

معامله تسلیحاتی آمریکا و عربستان سعودی که قرار است طی ۱۰ سال اجرا شود روز شنبه و در جریان دیدار دونالد ترامپاز ریاض که اولین مقصد سفر او به کشورهای عربی خلیج فارس و قبل از دیدارش از اسرائیل بود اعلام شد.

مقامات آمریکایی می گویند این بزرگترین تک معامله تسلیحاتی در تاریخ این کشور است.

آقای لیبرمن افزود :«با این وجود ما تحولات را از نزدیک دنبال می کنیم و برای مقابله با این وضعیت روش‌های خاص خود را داریم.»

خبرگزاری فرانسه از قول کاخ سفید یادآوری می کند که دونالد ترامپ روز دوشنبه در جریان مذاکرات با بنیامین نتانیاهو بر تعهد خدشه ناپذیر آمریکا در دفاع از امنیت اسرائیل تاکید کرد که حفظ برتری کیفی و توانایی نظامی اسرائیل را نیز شامل می شود.

محور اصلی معامله تسلیحاتی با عربستان سعودی کمک به آن کشور برای مقابله با ایران و به خصوص برنامه‌های موشکی آن کشور است که بنیامین نتانیاهو نیز آنرا تهدیدی برای موجودیت اسرائیل توصیف کرده است.

دونالد ترامپ در جریان سفر خود ایده اتحاد بین کشورهای سنی عرب منطقه علیه ایران و «اسلام افراطی» را مطرح کرد و گفت اسرائیل نیز با چنین اتحادی می تواند اهداف مشترکی داشته باشد.

اسرائیل و عربستان سعودی مناسبات رسمی ندارند ولی هر دو کشور در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران عمیقا اظهار نگرانی کرده اند.

براساس گزارش‌ها مجموعه تسلیحاتی که آمریکا قرار است به عربستان سعودی بفروشد تسلیحات مجهز به سیستم‌های هدایت شونده هوشمند را شامل می شود که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به خاطر احتمال استفاده عربستان سعودی برای حمله به اهداف غیرنظامی در یمن فروش آنها ممنوع شده بود.

در عین حال این توافق راه را برای فروش فناورهای ضد موشکی بسیار پیشرفته از جمله سامانه پاتریوت بازخواهد کرد. با این سامانه‌ها عربستان سعودی به پیشرفته‌ترین سلاح‌های ضد موشکی مجهز خواهد شد که قادرند حملات موشکی ایران را خنثی کنند.

XS
SM
MD
LG