لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

عباس: قضیه فلسطینی به شیوه مذاکره ایران و ۵+۱ می‌تواند حل شود


محمود عباس
محمود عباس

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردانی، بار دیگر ضمن حمایت از ابتکار سیاسی فرانسه در برگزاری کنفرانس صلح با هدف احیای مذاکرات راکد مانده اسرائیلی- فلسطینی، خواهان برگزاری این کنفرانس به شیوه مذاکره جامعه جهانی با ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای عباس روز سه‌شنبه، ۱۱ اسفند، در این باره گفت که فلسطینی‌ها امیدوارند که با برگزاری ابتکار فرانسه به شیوه مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران، قضیه فلسطینی نیز به یافتن راه حل منتهی شود.

از تیرماه ۱۳۹۴ که جمهوری اسلامی ایران و جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی ایران به توافق نهایی دست یافتند، محمود عباس چند بار خواهان سرمشق گرفتن از این نوع مذاکرات، در مورد نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی شده است.

لوران فابیوس دو ماه پیش که هنوز مقام وزارت خارجه فرانسه را بر عهده داشت ابتکار سیاسی دولت پاریس برای احیای کالبد مرده صلح اسرائیلی- فلسطینی از طریق برپایی کنفرانسی بین‌المللی را مطرح کرد.

در پی اعلام این طرح، سفیر فرانسه در تل‌آویو نیز ماه گذشته جزئیات آن را رسماً به دولت اسرائیل ارائه کرد، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با سرسختی در برابر آن موضع گرفت.

آخرین دور از مذاکرات واقعی اسرائیلی- فلسطینی در سطح بالا در پاییز سال ۲۰۰۸ و آخرین ماه‌های عمر دولت اهود اولمرت انجام شد. بعد از آن هر از گاهی نوعی از مراودات بین طرفین مشاهده می‌شد، اما پرونده این تماس‌های سطحی نیز از فروردین سال ۱۳۹۳ بسته شد.

در نبود تماس‌های سیاسی، مناسبات طرفین دستخوش تنش و بحران شدید شده و اسرائیل در تابستان ۱۳۹۳ به مدت ۵۱ روز غزه را هدف آتش سنگین خود قرار داد.

در همین حال دور تازه بحران بین اسرائیل و فلسطینی‌ها وارد ششمین ماه خود شده و شمار کشته‌های فلسطینی در این مدت به حدود ۱۹۰ تن رسیده است.

اسرائیل می‌گوید در این دوره، یک آمریکایی، دو پناهجوی اریتره‌ای و سودانی و همچنین ۲۹ اسرائیلی کشته شده‌اند؛ خبرگزاری فرانسه شمار اسرائیلی‌های کشته شده را ۲۸ تن ثبت کرده است.

نیمه شب سه‌شنبه، ۱۱ اسفند، نیز دو فلسطینی دیگر در کرانه باختری با گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شدند تا روز خونین دیگری در مناسبات بحرانی و خونبار دو طرف ثبت شود.

ارتش اسرائیل می‌گوید، فلسطینی‌های کشته شده دو نوجوان بودند که در جنوب نابلس یک مرد اسرائیلی را در یهودی‌نشین «عِلی» با باتوم و چاقو به طور سطحی زخمی کردند.

راست‌گرایان افراطی به الاقصی بازگشتند

در این میان، گروهی از راست‌گرایان افراطی یهودی به رهبری یِهودا گلیک بار دیگر از تپه معبد مقدس در صحن مسجدالاقصی در شرق بیت المقدس دیدار کرده‌اند.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، دیدار این گروه در روز سه‌شنبه پس از کسب مجوزهای لازم از وزارت امنیت داخلی و پلیس بیت‌المقدس انجام شد.

شماری از نیروهای پلیس اسرائیل نیز این افراد را در این بازدید همراهی می‌کردند.

این نوع دیدارهای فعالان راست‌گرای یهودی از الاقصی در گذشته موجب تحریک فلسطینی‌ها شده و واکنش شدید آنها را به همراه داشته است.

«انتفاضه سکاکین» (یا «شورش چاقو») نیز ماه اکتبر گذشته در پی بازدید همین راست‌گرایان افراطی یهودی از الاقصی در شب عید «روش هشانا» آغاز شد.

پس از این دیدار نخست وزیر اسرائیل به پادشاه اردن «اطمینان» داد که نصب دوربین‌های نظارتی در الاقصی «نشان خواهد داد که اسرائیل در صدد آسیب رساندن به این مکان مقدس» نیست.

یکی از اسرائیلی‌های عضو شورای شهر بیت المقدس در مورد حضور دوباره یهودا گلیک و همفکران او در الاقصی، به جروزالم پست گفته است، این افراد با عملکرد «افراطی و تحریک‌آمیز خود ما را به سوی خونریزی بیشتر سوق می‌‌دهند».‌

در این میان، ریاض المالکی وزیر امور خارجه حکومت خودگردان فلسطینی از سازمان ملل متحد خواست تا ورود ساکنان یهودی‌نشین‌های غیرقانونی در مناطق اشغالی کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس به کشورهای عضو خود را «ممنوع» اعلام کند.

به نوشته جروزالم پست، آقای المالکی روز سه‌شنبه در سخنرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت، فلسطینی‌ها با «ترور و اعدام خیابانی نوجوانان خود از سوی اسرائیل» روبه‌رو هستند.

به گفته وزیر امور خارجه تشکیلات فلسطینی، «کشورهای عضو سازمان ملل نباید مستقیم یا غیرمستقیم با سیستم اشغالگر مراوده داشته باشند».

دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، فراخوان وزیر خارجه فلسطینی برای منع کردن سفر ساکنان یهودی‌نشین‌ها به کشورهای عضو سازمان ملل را «یهودستیزی تام و تمام» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG