لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

«مخالفت» اقلیم کردستان با درخواست آمریکا برای تأخیر در همه‌پرسی


هوشیار زیباری، مشاور رئیس دولت اقلیم کردستان عراق
هوشیار زیباری، مشاور رئیس دولت اقلیم کردستان عراق

ساعاتی پس از انتشار خبری درباره درخواست آمریکا برای به تأخیر انداختن همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان، مشاور مسعود بارزانی ضمن ابراز مخالفت با این خواسته، تاکید کرد که همه‌پرسی در موعد مقرر برگزار می‌شود.

دفتر ریاست جمهوری اقلیم کردستان روز شنبه، ۲۱ مردادماه، در بیانیه‌ای خبر داده بود که ایالات متحده رسماً خواستار تأخیر در اجرای همه‌پرسی استقلال این منطقه شده است.

طبق بیانیه ریاست جمهوری کردستان عراق، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه، ۲۰ مردادماه، در تماسی تلفنی از مسعود بارزانی خواسته بود که انجام همه‌پرسی را فعلاً به تأخیر بیندازد.

با این همه، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد کرد در روز شنبه خبر داد که همه‌پرسی از مردم اقلیم کردستان درباره استقلال از خاک عراق در موعد مقرر یعنی سوم مهرماه آینده برگزار می‌شود.

رویترز به نقل از هوشیار زیباری، مشاور مسعود بارزانی، رئیس دولت اقلیم، خبر داد که «تاریخ [همه‌پرسی] هم آن است که بود، سوم مهرماه، تغییری در کار نیست».

رئیس دولت اقلیم کردستان عراق اواسط خردادماه سال جاری اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در روز ۲۵ سپتامبر، کمتر از دو ماه دیگر، برگزار خواهد شد.

این خبر اما واکنش منفی همسایه‌های عراق یعنی ایران و سوریه و ترکیه که هر یک بخش قابل توجهی از جمعیت‌شان کرد است، روبه‌رو شد.

علاوه بر این سه کشور که آشکارا با طرح همه‌پرسی ابراز مخالفت کردند، آلمان نیز که از متحدان مهم کردها در اروپاست از آن ابراز نگرانی کرده و چنین نظر داد که بیم آن دارد استقلال کردهای عراق از بغداد تنها به تنش بیشتر در عراق دامن بزند.

گروه‌هایی در مناطق کردنشین دست‌کم از زمان پایان جنگ جهانی اول به دنبال استقلال و تشکیل کشوری مستقل بوده‌اند.

در همین زمینه آقای بارزانی در ماه میلادی گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت که کردها خود نهایتاً مسئولیت پاسخ «آری» به استقلال در همه‌پرسی را بر عهده خواهند گرفت.

به گفته رئیس دولت اقلیم، کردستان پس از آن تلاش خواهد کرد تا «از طریق برقراری گفت‌وگو» با بغداد و قدرت‌های منطقه همچون ترکیه و ایران کنار بیاید تا از تنش و درگیری بیشتر نیز جلوگیری شود.

به گفته مقامات کردستان، در همه‌پرسی مهرماه مناطق مورد مناقشه همچون کرکوک که از ذخایر قابل توجه نفت برخوردار است خود درباره آینده‌شان و ماندن یا جدا شدن از کردستان تصمیم خواهند گرفت.

این اظهارات مقامات اقلیم در حالی بیان می‌شود که وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته در واکنش به طرح همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفته است که برگزاری این همه‌پرسی، ممکن است تمرکز نیروها را از «اولویت‌های فوری‌تری» مانند شکست دادن گروه حکومت اسلامی (داعش) منحرف کند.

XS
SM
MD
LG