لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۲

گروه حکومت اسلامی مسئولیت حمله مرگبار نیس را پذیرفت


یک روز پس از آن که رئیس جمهور فرانسه از احتمال دست داشتن یک «گروه» در حمله مرگبار شهر نیس سخن گفت، گروه حکومت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در همین حال خبرگزاری رویترز از دستگیری سه نفر در همین ارتباط خبر می‌دهد. روز جمعه گذشته نیز دو نفر دیگر در همین زمینه بازداشت شده بودند.

راننده یک کامیون پنج‌شنبه شب، ۲۴ تیرماه، در یک بولوار اصلی شهر نیس به میان جمعیتی رفت که روز ملی فرانسه را جشن گرفته بودند.

سفر مرگبار این راننده فرانسوی‌ـ‌تونسی ۳۱ ساله که تا دو کیلومتر ادامه داشت جان ۸۴ نفر از جمله ده کودک را گرفت.

این حمله مرگبار که سومین حمله «تروریستی» بزرگ در خاک فرانسه در ۱۸ ماه گذشته به شمار می‌رود در کنار قربانیان ۱۰۲ مجروح و زخمی نیز بر جای گذاشت که از این میان هم‌اکنون ۵۲ نفر وضعی وخیم دارند.

حال نزدیک به دو روز پس از این واقعه، خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند که وب‌سایت خبری وابسته به گروه حکومت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری «اعماق» وابسته به داعش روز شنبه، ۲۶ تیرماه، در حساب تلگرام خود این خبر را اعلام کرده و فرد مهاجم را عضو داعش معرفی کرده است.

مقامات فرانسوی اعلام کردند که در حال بررسی صحت و سقم این ادعا از سوی گروه داعش هستند.

در گزارش سایت اعماق آمده است: «فردی که عملیات نیس فرانسه را به انجام رساند و مردم را زیر گرفت یکی از سربازان حکومت اسلامی بود.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «او [فرد مهاجم] این عملیات را در پاسخ به فراخوان حمله به اتباع کشورهایی انجام داد که عضو ائتلاف نبرد علیه حکومت اسلامی هستند.»

محمد الحویج بوهلال که راننده کامیون معرفی شده طبق گزارش‌ها سابقه خشونت داشته و به عنوان سارقی خرده‌پا برای پلیس آشنا بوده، اما برای سازمان‌های ضدتروریستی فرانسه اصلا شناخته شده نبود.

با این حال مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، «احتمال» ارتباط این فرد با افراطی‌ها را رد نکرده بود.

محمد بوهلال پس از طی کردن مسیری دو کیلومتری و گرفتن جان ده‌ها نفر به ضرب گلوله پلیس از پای درآمد.

XS
SM
MD
LG