لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

فهرست نهایی وزنه‌برداران المپیک لندن؛ «دو طلا برای ایران»


فدراسيون جهانی وزنه برداری فهرست کامل وزنه برداران شرکت کننده در المپيک لندن را منتشر کرد.

در اين فهرست که موسوم به (Final Entry List) است، رکوردهای ورودی وزنه بردارها نيز اعلام شده. اما رکوردهای استارت ليست رقابت ها زمانی اعلام خواهد شد سرمربيان و سرپرستان تيم ها در کنگره مسابقات که دو شب قبل از آغاز مسابقات برپا می شود شرکت کنند.

حدنصاب های نهايی، تقريباً معادل وزنه هايی است که وزنه بردارها در محل مسابقات نيز درخواست می کنند و رکوردهايی حول و حوش استارت ليست اعلام شده را به جا می گذارند.

البته وزنه برداران چينی به ارائه رکوردهای غير دقيق شهره هستند و اغلب، ده ها کيلو زير رکوردهای واقعی شان را ارائه کرده اند. اما چون در وزن هايی که ايران حضور دارد چينی ها مدعی نيستند، ضريب خطای کمتری در ليست ورودی ارائه شده وجود دارد.

گرچه همواره احتمال بروز حادثه ها و شگفتی های پيش بينی نشده نيز هست. خصوصاً در مسابقات المپيک که تاريخش سرشار از اتفاقات غير مترقبه بوده. با اين حال در رقابت های وزنه برداری، استارت ليست هر مسابقه ای بيانگر سيمای کلی آن دوره از مسابقات است.

رقابت‌های وزنه برداری المپيک ۲۰۱۲ لندن، يک روز پس از مراسم افتتاحيه آغاز می شود. سهراب مرادی و کيانوش رستمی به عنوان نخستين وزنه برداران ايرانی، روز جمعه سيزدهم مرداد، سوم آگوست در دسته ۸۵ کيلوگرم روی تخته می‌روند.

اگر نتايج پايانی المپيک لندن مشابه همين فهرست باشد، وزنه برداری ايران با دو طلا، دو نقره و يک برنز، بهترين نتايج خود در تاريخ المپيک ها را رقم خواهد زد.

دو طلا، دو نقره و يک برنز برای ايران؟

در دسته ۸۵ کيلوگرم اين فهرست، کيانوش رستمی و سهراب مرادی از ايران با رکوردهای ورودی ۳۹۵ و ۳۹۰ کيلوگرم، در فهرست بيست و چهار نفره در رده های اول و دوم قرار گرفته اند.
در اين وزن ايوان استويتسوف از آذربايجان و آندره ريباکوف از بلاروس (رکوردارد يکضرب و مجموع جهان)، حدنصابی معادل سهراب مرادی رو اعلام کرده اند.

آپتی آخادوف از روسيه، آدريان ادوارد زيلينسکی از لهستان و ايوان مارکوف از بلغارستان در رده های بعدی هستند و از ديگر مدعيان کسب مدال به شمار می روند.

در دسته ۹۴ کيلوگرم، سعيد محمدپور جوانترين وزنه بردار اعزامی ايران، با رکورد ورودی ۴۰۵ کيلوگرم به اتفاق دو وزنه بردار ديگر در رده سوم قرار دارد.

آنتونی سيريچيو قهرمان اروپا از مقدونيه و ايلين ايليا قهرمان جهان از قزاقستان که به ترتيب با رکوردهای ورودی ۴۱۰ و ۴۰۹ کيلوگرم به لندن خواهند رفت.

انتقام زايروف از آذربايجان، کيم مين جائه از کره جنوبی، آرتم ايوانف از اوکراين، از ديگر مدعيان دسته ۹۴ کيلوگرم هستند که رکوردهای ورودی همگی آنها بين ۴۰۰ تا ۴۰۵ کيلوگرم است.

نواب نصيرشلال نيز در فهرست دسته ۱۰۵ کيلوگرم، با رکورد ورودی ۴۲۱ کيلوگرم در مکان چهارم است.

در اين وزن مارچين دوله گا از لهستان با رکورد ۴۳۰ کيلوگرم بالاتر از سايرين قرار دارد. الکسی توروختی از اوکراين و گيا ماچاواريانی از گرجستان با رکورد ورودی ۴۲۵ کيلوگرم، ديگر وزنه بردارانی هستند که نامشان بالاتر از نماينده ايران قرار دارد.

البته در اين وزن مدعيان سرشناس ديگری مثل آندری آرام نائو، رکورددار المپيک و جهان نيز حضور دارد.

همنيطور دو وزنه بردار قدرتمند روسيه يعنی حاجی مراد آکائف و ديميتری کولوکوف که در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ پاريس قهرمان و نايب قهرمان شدند. آن ها در استارت ليست، بعد از نماينده ايران قرار دارند.

وزن آخر در انحصار ايران

در دسته فوق سنگين هم دو وزنه بردار ايرانی صدرنشين فهرست آغازين مسابقات هستند.
در جمع ۲۱ وزنه بردار دسته ۱۰۵+ کيلوگرم المپيک لندن، بهداد سليمی قهرمان دو سال اخير جهان با رکورد ورودی ۴۵۵ کيلوگرم در جايگاه نخست است. سجاد انوشيروانی هم با ۴۵۰ کيلوگرم در رده دوم قرار دارد.

آرتم اوداچين و ايگور شيمچکو از اکراين، روسلان آلبگوف از روسيه، وليچکو چولاکوف از آذربايجان، سانگ گان جئون از کره جنوبی، ايراکلی تورمانديز از گرجستان در رده های بعدی هستند.

جالب آن که ماتياس اشتاينر قهرمان المپيک پکن از آلمان با ۴۳۰ کيلوگرم در رده نهم قرار دارد و او هم برای غافلگير کردن حريفان، ميزان واقعی توان خود را به اين فهرست ارائه نکرده است.
صدرنشينان ليست منتشر شده در ساير اوزان به شرح زير هستند.

۵۶ کيلو: لی کوک تران (ويتنام) ۲۹۲ کيلوگرم

در اين وزن نماينده چين که شانس اصلی قهرمانی است، رکوردی را اعلام کرده که او را در فهرست، در رده هفتم قرار داده است.

۶۲ کيلو: گوک کيم (کره شمالی)، ارول بيلگين (ترکيه) و اسکار فيگوئرا از کلمبيا، ۳۲۰ کيلوگرم.
در اين وزن هم نماينده چين که بخت اصلی مدال طلاست، رکوردی اعلام کرده که او را در رده دوازدهم فهرست قرار دهد!

۶۹ کيلو: آراکی ميرزويان از ارمنستان ۳۴۵ کيلو

۷۷ کيلو: جائه هيوک (کره جنوبی) ۳۷۵ کيلو

۸۵ کيلو: کيانوش رستمی (ايران) ۳۹۵ کيلو

۹۴ کيلو: آناتولی سيرچيو (مولداوی) ۴۱۰ کيلو

۱۰۵ کيلو: مارسين دوله¬گا (لهستان) ۴۳۰ کيلو

۱۰۵+ کيلو: بهداد سليمی (ايران) ۴۵۵ کيلو
XS
SM
MD
LG