لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

عباس از آفریقایی‌ها خواست مناسبات با اسرائیل را به پایان اشغال مشروط کنند


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از کشورهای آفریقایی خواست تا مناسبات خود با اسرائیل را به «پایان اشغالگری نظامی» این کشور علیه فلسطینی‌ها مشروط کنند.

به گزارش خبرگزاری ها، محمود عباس روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه، در اجلاس سران آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، سخن می گفت.

به گفته محمود عباس، دولت های آفریقایی نباید داشتن رابطه با اسرائیل را «فدای آرمان فلسطینی ها» کنند.

سخنان آقای عباس واکنشی به دو سفر سال گذشته نخست وزیر اسرائیل به چند کشور آفریقایی بود.

بنیامین نتانیاهو در آخرین سفر چند ماه پیش خود به آفریقا گفته بود، برقراری رابطه بهتر از سوی کشورهای آفریقایی با اسرائیل، به حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی نیز کمک خواهد کرد.

اسرائیل خواهان احیای جایگاه پیشین خود در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر شده است.

نهادی که در گذشته سازمان وحدت آفریقا نام داشت، در سال ۲۰۰۲ عضویت ناظر را از اسرائیل سلب کرد.

در سفر اخیر نتانیاهو به آفریقا شماری از کشورها تقویت مناسبات با اسرائیل را اعلام کردند و سنگال نیز روابط کامل دیپلماتیک با اسرائیل را از سرگرفت.

اما آقای محمود عباس روز دوشنبه در نشست سران اتحادیه عرب خطاب به آنها گفت، فلسطینی ها به کمک آفریقا برای رهایی از «اشغالگری نفرت انگیز» اسرائیل نیاز دارند و اسرائیل برای رابطه با آفریقا باید «به خاتمه اشغال متعهد شود».

محمود عباس افزود، تلاش های اسرائیل برای حضور فعال‌تر در کنفرانس های آفریقا و طراحی برنامه هایی برای نزدیک شدن به کشورهای آفریقایی، اسرائیل را «به ادامه اشغالگری و انکار حقوق فلسطینی ها در داشتن آزادی و حق استقلال تشویق می کند».

آقای عباس یادآور شد که در سال جاری «پنجاه سال از اشغالگری اسرائیل سپری می شود» و از آغاز موجودیت اسرائیل، «نیمی از ملت فلسطین از سرزمین خود در نتیجه کشتارهایی که اسرائیل کرده، رانده شده اند».

رئیس تشکیلات خودگردانی در همین حال، از ایستادگی کشورهای آفریقا در نهادهای بین المللی در کنار فلسطینیان تقدیر کرد و گفت: «تا روزی که فلسطینی ها به استقلال کشور خود برسند، آفریقا یک حامی است».

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، محمود عباس همچنین گفت، صلح اسرائیل و فلسطینی ها از راه حل عادلانه استقلال کشور فلسطین به دست می آید و چنین صلحی «منشا خیر برای منطقه، نسل های آینده و امنیت و صلح جهانی» خواهد بود.

ابومازن گفت، فلسطینی ها منتظر پاسخ اسرائیل به ابتکار عمل رئیس جمهوری آمریکا برای از سر گیری گفت و گوهای صلح، بر اساس راهکار دو دولتی، هستند.

آقای عباس اقدامات هفته های اخیر از سوی دونالد ترامپ و نمایندگان اعزامی او به منطقه را در صورتی که با پاسخ مثبت اسرائیل روبه‌رو شود، «امیدبخش» نامید.

به گفته محمود عباس، در آن صورت، فلسطینیان نیز آماده رسیدن به «صلح تاریخی» با اسرائیل هستند.

محمود عباس از روز یک‌شنبه یازدهم تیر به آدیس آبابا رسیده و در حاشیه بیست و نهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا با رهبران این کشورها دیدار کرده است.

XS
SM
MD
LG