لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

هشدار فرستاده سازمان ملل نسبت به تکرار بحران انسانی در باریکه غزه


گزارش فرستاده سازمان ملل در امور خاورمیانه به شورای امنیت
گزارش فرستاده سازمان ملل در امور خاورمیانه به شورای امنیت

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه روز جمعه نسبت به خطر شکل‌گیری دور جدیدی از بحران انسانی در باریکه غزه در سایه جنگ قدرت میان فتح و حماس هشدار داد و از همه طرف‌ها خواست که به تعهدات خود در مورد رفاه ساکنان این منطقه عمل کنند.

در گزارشی به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل، نیکلای ملادنوف تأکید کرد که غزه «در مقابل چشم‌های باز ما» در حال ورود به بحرانی دیگر است، و اگر تدابیر فوری برای کاهش تنش اتخاذ نشود «پیامدهای ویرانگر» بحرانی فزاینده و خارج از کنترل، دامن فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را خواهد گرفت.

ساکنان نوار غزه از بیش از ۱۰ سال پیش و پس از جنگ قدرت میان جنبش فتح که به رهبری محمود عباس، تشکیل خودگردان فلسطین را در کنترل دارد، و جنبش اسلامی حماس که در آن زمان نخست‌وزیری را بر عهده داشت، در شرایطی غیر معمول به سر می‌برند.

اکنون به گزارش رویترز فرستاده ویژه سازمان ملل می‌گوید که در ماه آوریل از پرداخت حقوق ۶۰ هزار تن از کارکنان بخش‌های عمومی در غزه، از جمله نیروگاه غزه که نزدیک به یک سوم برق این منطقه را تأمین می‌کند، سر باز زده است.

این شرایط که به دلیل اختلاف حماس و تشکیلات فلسطینی بر سر مالیات سوخت به وجود آمده، باعث شده این نیروگاه از کار باز بماند.

در عین حال به گفته آقای ملادنوف، خطوط برقی که بین مصر و نوار غزه برقرار است نیز به دلایل فنی از کار افتاده‌اند، و به این ترتیب برق غزه تنها متکی خطوط برق اسرائیل است که ۶۰ درصد از برق این منطقه را تأمین می‌کنند.

این در حالی است که در ماه آوریل تشکیلات خودگردان گفته است که بابت تأمین برق غزه دیگر به اسرائیل پولی پرداخت نخواهد کرد.

در چنین شرایطی به گفته فرستاده سازمان ملل، تأمین برق غزه به ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت که شرایط را به مراتب برای ساکنان این منطقه سخت‌تر خواهد کرد.

آقای ملادنوف یادآور شده در حال حاضر، بخش اعظم فلسطینیان در غزه تنها برای ۴ ساعت در روز برق دارند که این میزان ممکن است به نصف تقلیل یابد.

او همچنین گفته است که واحدهای شیرین کردن آب هم تنها با ۱۵ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند، و آب آشامیدنی منطقه هر دو تا چهار روز برای ساعات محدودی برقرار است.

به گفته آقای ملادنوف، روزانه یکصد هزار متر مکعب فاضلاب خام وارد مدیترانه می‌شود که برابر ۴۰ استخر شنا در مقیاس المپیک است و فاجعه‌ای محیط زیستی را برای اسرائیل، مصر و غزه رقم می‌زند.

فرستاده ویژه سازمان ملل تأکید کرده که تشکیلات خودگردان فلسطینی، حماس و اسرائیل تعهداتی در قبال رفاه ساکنان غزه دارند و باید به مسئولیت خود در قبال این بحران عمل کنند.

غزه که تنها ۳۶۵ کیلومتر مربع وسعت دارد، با یک میلیون و نهصد هزار تن جمعیت، بزرگترین زندان جهان نامیده می‌شود و مردم آن با داشتن تنها ۶۱۰۰ دلار درآمد سالیانه، به کمک‌های امدادی جهانی نیازمند هستند.

XS
SM
MD
LG