لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

قطر اتهام حمایتش از «افراد و نهادهای تروریستی» را بی‌پایه و اساس خواند


در واکنش به اتهام تازه چهار کشور عربی، قطر روز جمعه، ۱۹ خردادماه، رسما فهرست منتشره از سوی این چهار کشور و اتهام حمایتش از «افراد و نهادهای تروریستی» را بی‌پایه و اساس خواند.

خبرگزاری رویترز ضمن گزارش این خبر اشاره می‌کند که وزیر خارجه آلمان نیز روز جمعه خواستار افزایش «تلاش‌ها برای حل بحران قطر» شد.

عربستان سعودی و متحدانش که چند روزی است قطر را برای دگرگون ساختن سیاست خارجی‌ و همین طور رابطه‌اش با جمهوری اسلامی تحت فشاز روزافزون گذاشته‌اند روز پنج‌شنبه فهرستی از آن‌ چه می‌گویند «گروه‌ها و نهادهای تروریستی» وابسته به قطر است منتشر کردند.

در نخستین بیانیه مشترک عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین، پس از اعلام قطع رابطه با قطر، آمده بود که فهرست مربوطه «به قطر مربوط است» و امیر قطر «در حالی ‌که اعلام می‌کند در حال مبارزه با تروریسم است، اما دست به ارسال منابع مالی و پناه دادن به گروه‌های تروریستی مختلف می‌زند».

ساعتی پیش از انتشار این فهرست نیز وزیر خارجه بحرین از قطر خواسته بود از ایران به عنوان «دشمن شماره یک» اعراب فاصله بگیرد و از حمایت از سازمان‌های تروریستی دست بکشد.

در واکنش به انتشار این فهرست که ساعاتی پس از سخنان وزیر خارجه قطر مبنی بر عدم تغییر در سیاست خارجی این کشور منتشر شد، مقامات قطری تاکید می‌کنند که اتهام حمایت مالی از گروه‌های تروریستی اسلامی «بی‌پایه و اساس» است.

قطر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز در جهان و میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است، پایگاهی که مرکز هدایت حملات به گروه‌های «تروریستی» از جمله گروه حکومت اسلامی نیز به شمار می‌رود.

حکومت قطر در پاسخ رسمی خود به فهرست چهار کشور عربی می‌گوید: «موضع ما در مقابله با تروریسم قوی‌تر از موضع امضاکنندگان بیانیه مشترک است، واقعیتی که نویسندگان بیانیه به نفع خود بر آن چشم بسته‌اند.»

روز جمعه زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، نیز ضمن اذعان به این که تحریم قطر بر اقتصاد آلمان نیز اثر خواهد گذاشت تاکید کرد که اکنون «زمان دیپلماسی» است.

XS
SM
MD
LG