لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

پاسخ تند روسیه به اتهام جنایت جنگی از طرف وزیر خارجه بریتانیا


ایگور کوناشنکوف
ایگور کوناشنکوف

در پاسخ به اتهام ارتکاب جنایت جنگی از طرف روسیه در کشور سوریه، یک مقام ارشد روس روز چهارشنبه، ۲۱ مهرماه، وزیر خارجه بریتانیا را به «قشقرق» و «دامن زدن به روسیه‌هراسی» متهم کرد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه جنجالی بریتانیا که در این کشور به رک‌گویی معروف است، روز سه‌شنبه گذشته در سخنانی در واکنش به رخدادهای شهر حلب و حملات هوایی روسیه به این شهر در حمایت از حکومت بشار اسد حکومت ولادیمیر پوتین را به «جنایت جنگی» متهم کرد.

آقای جانسون ساعاتی بعد نیز از مردم خواست تا بیرون سفارت روسیه در لندن جمع شده و اعتراض خود به وقایع شهر حلب را به گوش حکومت پوتین برسانند.

در واکنش به این موضع‌گیری در سطحی عالی از حکومت بریتانیا، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اظهارات آقای جانسون را «هیاهوی بسیار برای هیچ» توصیف کرد.

به گفته ایگور کوناشنکوف، سخنگوی این وزارتخانه روسی، روسیه مدت‌هاست که «قشقرق» و «دامن زدن به روسیه‌هراسی» از سوی برخی از افراد در حکومت بریتانیا را «جدی نمی‌گیرد».

آقای کوناشنکوف در این بیانیه همچنین بار دیگر تاکید کرد که نیروی هوایی روسیه مسئول بمباران یک کاروان کمک‌های سازمان ملل که ماه گذشته رخ داد نیست.

به گفته این مقام روسیه، شواهد و مدارکی که بریتانیا می‌گوید از این بمباران در اختیار دارد «پشیزی نمی‌ارزد».

اما این تنها واکنش روسیه به وزیر خارجه بریتانیا نبود.

پیش از ایگور کوناشنکوف، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیز گفته بود که مسکو به جای بوریس جانسون از گفته‌های او «واقعا شرمنده است».

روسیه در کنار جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین حامی حکومت بشار اسد در سوریه است و در پنج سال و اندی گذشته عملا از سقوط این حکومت و پیروزی اپوزیسیون مقابل اسد ممانعت کرده است.

در همین حال نبرد در شهر حلب و حوالی آن در یکی دو ماه گذشته بالا گرفته و با بمباران سنگین از سوی نیروی هوایی روسیه همراه بوده و همزمان زمزمه‌هایی از سوی کشورهای غربی شنیده شده است مبنی بر ارتکاب «جنایت جنگی» به دست نیروهای روس و سوری.

در این فضا بود که روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین نیز سفر رسمی خود به پاریس برای دیدار با فرانسوا اولاند را لغو و اعلام کرد که در اعتراض به دعوا بر سر نقش مسکو در سوریه دست به این اقدام می‌زند.

اتهام جنایت جنگی را یک روز پیشتر یعنی در روز دوشنبه آقای اولاند، رئیس جمهور فرانسه، علیه نیروهای سوری مطرح کرده و اشاره کرده بود که این اقدامات با حمایت روسیه انجام می‌شود.

آتش جنگ داخلی بیش از پنج سال است که در سوریه زبانه می‌کشد و تاکنون بر اساس آمارهای مختلف موجود بیش از ۳۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذشته است.

XS
SM
MD
LG