لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

آمریکا حمله هوایی به پایگاه نظامی سوریه را تکذیب کرد


مقامات آمریکایی روز دوشنبه، ۱۶ آذرماه، حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حکومت سوریه در استان دیرالزور و کشتن عده‌ای غیرنظامی در جریان این حمله را تکذیب کردند.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک «مقام نظامی ایالات متحده» که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید که «قطعا» روسیه مسئول این حمله و مرگ غیرنظامیان است.

به گفته ناظران رخدادهای سوریه، در حملاتی هوایی که ظاهرا عامل آنها ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده بوده، دست‌کم ۲۶ غیرنظامی کشته شده‌اند.

در واکنش به این اتهام، یک سخنگوی ائتلاف اعلام کرد که پس از دریافت جزئیات حمله مذکور، در این مورد تحقیقاتی انجام خواهد شد.

گزارش‌ها از حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه با قربانیان غیرنظامی، ساعاتی پس از آن منتشر شد که دولت سوریه این ائتلاف را به حمله هوایی به یک پایگاه نظامی خود متهم کرد.

حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس می‌گوید که جنگنده‌های ائتلاف هیچ نقشی در این حمله نداشته‌اند و «ایالات متحده مطمئن است» که روسیه مسئول این حمله مرگبار بوده است.

همین مقام اشاره کرده است که «ما با رژیم اسد در جنگ نیستیم و دلیلی ندارد که ارتش سوریه را هدف قرار دهیم».

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی دیگر آمریکا می‌گوید که نشانه‌ها و شواهد حاکی از آن است که این حمله با یک بمب‌افکن «تی‌یو ۲۲» روسی انجام شده است.

نماینده باراک اوباما در ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی نیز مسئولیت این حمله را انکار کرده است.

حمله هوایی مورد نظر در استان دیرالزور در شرق سوریه انجام شده که تنها بخش کوچکی از آن در دست حکومت بشار اسد است و بخش اعظم آن مدت‌هاست که به تصرف گروه حکومت اسلامی درآمده است.

به گفته یک مقام دفاعی آمریکا، دیرالزور از جمله نقاطی است که نیروهای روسیه روز یک‌شنبه، زمان وقوع حمله هوایی، هدف قرار داده‌اند.

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است روز دوشنبه، ۱۶ آذر، گفته بود که بمباران روستای «الخان» در استان دیرالزور در شمال شرقی این کشور، این بار تنها قربانی غیرنظامی برجای گذاشته است.

به گفته این گروه حقوق بشری سوریه، در میان کشته‌شدگان دست‌کم هفت کودک و چهار زن دیده می‌شود.

XS
SM
MD
LG