لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

تحریم هشت فرد و شرکت مرتبط با القاعده و داعش در سازمان ملل


شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۲۹ تیرماه، به تحریم هشت فرد و شرکت مرتبط با دو گروه القاعده و حکومت اسلامی، داعش، رای قاطع داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای شورای امنیت به این تحریم‌ها در قالب قطعنامه‌ای رای دادند که ایالات متحده تهیه کرده و هدف از تصویب آن افزایش «تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریست‌ها» عنوان شده است.

هشت فرد حقیقی و حقوقی که نام‌شان به فهرست تحریم‌های سازمان ملل اضافه شد رهبران داعش در آسیای جنوب شرقی، گروه‌های وابسته به داعش در سوریه و شبه‌نظامیان اهل قفقاز را شامل می‌شود.

در واکنش به تصویب این قطعنامه، معاون نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل این اتفاق را «گام مهم دیگری» در راه شکست دادن داعش و افراطیون القاعده و گروه‌های وابسته به آنها توصیف کرد.

همتای روس این نماینده نیز در همین جلسه در واکنشی مشابه تصویب قطعنامه را «گامی بسیار مهم در راه تقویت روند مبارزه با تروریسم» توصیف کرد.

این قطعنامه درست در روزی به تصویب رسید که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در روز پنج‌شنبه ضمن اشاره گذرا به این که ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی، داعش،‌ گسترش می‌یابد از پیروزی قریب‌الوقوع بر این گروه خبر داد.

تأکید این مقام عالی‌رتبه آمریکا بر پیروزی قریب‌الوقوع بر گروه حکومت اسلامی در زمانی منتشر می‌شود که این گروه به‌ویژه در هفته‌های اخیر از چند نقطه عقب رانده شده و در چند مورد شکستی سهمگین خورده است.

کمتر از دو هفته پیش،‌ پس از نبردی حدوداً ۹ ماهه، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، در روز ۱۹ تیرماه به شهر موصل برگشت و در نبرد علیه شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی، داعش، اعلام «پیروزی کامل» کرد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود می‌گوید که قطعنامه مصوب شورای امنیت به ملیت افراد حقیقی مورد تحریم اشاره نمی‌کند.

اما دو گروه افراطی که به فهرست تحریم‌ها اضافه شدند عبارتند از گروه موسوم به «جندالاقصی» که به گفته نماینده آمریکا با جبهه‌النصره مرتبط است، و گروه «جیش خالد بن ولید» که با داعش مرتبط است.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا که دو روز پیش منتشر شد، از گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش به عنوان عمده‌ترین گروه تروریستی در دو سال اخیر نام برده می شود که عامل کشتار غیرنظامیان بسیاری در نقاط مختلف جهان بوده است.

وزارت خارجه آمریکا اما عنوان می‌کند که علی‌رغم فعالیت‌های تروریستی ایران و گروه‌هایی نظیر داعش و بوکو حرام، شمار حملات تروریستی در سال ۲۰۱۶ به نسبت سال قبل آن ۹ درصد کاهش یافته و شمار کشته‌‌های این حملات نیز از ۱۱ هزار و ۷۷۴ نفر به ۱۱ هزار و ۷۲ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG