لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

هشدار پنتاگون به کماندویی که قرار است جزئیات شکار بن لادن را برملا کند


طرح جلد کتاب
طرح جلد کتاب
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه گذشته به یکی از اعضای سابق واحد کماندویی نیروی دریایی آمریکا که اخیرا با انتشار کتابی در مورد قتل اسامه بن لادن جزئیات تازه‌ای را از این عملیات افشا کرده هشدار داد که وی توافق مربوط به حفظ اسرار نظامی و قوانین فدرال کشور آمریکا را نقض کرده است.

شورای عالی پنتاگون در نامه‌ای خطاب به مت بیسونته، کماندوی سابق، نوشته است: «وزارت دفاع از همه روش‌های قانونی موجود برای اقدام قضایی علیه وی و ناشر کتاب، موسسه انتشاراتی پنگوئن، استفاده خواهد کرد.»

در این نامه قید شده است که این عضو سابق نیروهای مسلح آمریکا قرارداد مربوط به حفظ اسرار نظامی را نقض کرده و نشر و توزیع کتاب و انتشار مطالب آن در رسانه‌ها تخلف وی از قوانین را تشدید خواهد کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید که این کتاب با عنوان «روز دشوار» جزئیات مربوط به عملیات واحد کماندویی نیروی دریایی آمریکا در سال گذشته و حمله به مخفیگاه اسامه بن لادن و کشتن وی در ابوت‌آباد پاکستان را بازگو می‌کند.

بخش اعظم این کتاب به تبحر و مهارت‌های نظامی و عملیاتی این واحد نیروی دریایی آمریکا پرداخته است، ولی صرف انتشار یک چنین کتابی برخلاف پنهان‌کاری‌های مرسوم در مورد واحدهای کماندویی و عملیات‌های ویژه است و به همین خاطر انتشار آن بسیار بحث‌انگیز شده است.

مقامات دولت آمریکا اخیرا مطلع شدند که این عضو سابق کماندوهای نیروی دریایی در حال نوشتن چنین کتابی است. این کتاب علاوه بر ماجرای شکار اسامه بن لادن بخش‌هایی را به جزئیات آموزشی این واحد و سایر عملیات‌های آن اختصاص داده است.

این در حالی است که مقامات وزارت دفاع قبل از انتشار کتاب نسخه‌ای از آن را بررسی کرده تا مطمئن شوند که اطلاعات محرمانه در آن وجود ندارد یا هویت سایر نفرات شرکت‌کننده در این عملیات برملا نشده باشد.

نامه هشدار پنتاگون در روز پنج‌شنبه پس از مرور مطالب این کتاب منتشر شده است.

مت بیسونته در بخشی از کتاب خود جزئیات لحظه حمله به مخفیگاه اسامه بن لادن را تشریح کرده و نتیجه می‌گیرد که ظاهرا رهبر القاعده برای دفاع از خود و جنگیدن آماده نبوده است، چون سلاح‌های موجود در این محل همه خالی از مهمات بودند.

نویسنده این کتاب جدید از جمله چند کماندویی بوده که به اتاق اسامه بن لادن وارد می‌شود. وی توضیح می‌دهد که پس از دور کردن زنانی که به زبان عربی فریاد می‌کشیدند او و همراهانش با شلیک چندین گلوله به بدن بن لادن به زندگی وی پایان داده‌اند.

این در حالی است که یکی از وکلای دولت آمریکا قبل از اجرای این عملیات به کماندو‌ها گفته بود که اگر اسامه بن لادن برای آنها خطری ایجاد نکرد باید زنده دستگیر شود.

در روایتی که مقامات دولت آمریکا در مورد جزئیات لحظه مرگ بن لادن منتشر کرده‌اند ادعا شده است که کماندو‌ها در لحظه‌ای به سوی بن لادن شلیک کردند که وی قصد داشت به سمت یکی از اسلحه‌های موجود در اتاق حرکت کند.

بر اساس گفته‌های مقامات دولتی، بن لادن اسلحه در دست نداشته، ولی حرکت وی یک خطر جدی و بالقوه برای امنیت کماندو‌ها بوده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در پایان می‌نویسد که این کتاب روز چهارم ماه سپتامبر رسما به بازار عرضه خواهد شد. قبلا قرار بود عرضه آن روز یازدهم سپتامبر صورت بگیرد، ولی به گفته مسئولان انتشاراتی پنگوئن به دلیل اشتیاق شدید در بازار کتاب انتشار آن یک هفته زود‌تر صورت می‌گیرد.

در اولین چاپ ۵۷۵ هزار نسخه از این کتاب منتشر خواهد شد که ازهم اکنون یکی از پرطرفدار‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها در وب‌سایت تجاری آمازون است.
XS
SM
MD
LG