لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

کاخ سفید گزارش‌ها از خواسته پریبس، رئیس ستاد خود، از اف‌بی‌آی را رد کرد


در پی انتشار گزارش‌هایی از «درخواست رئیس ستاد دونالد ترامپ از اف‌بی‌آی» برای رد ارتباط اطرافیان آقای ترامپ با روسیه، کاخ سفید پنج‌شنبه شب، پنجم اسفندماه، این خبر را انکار کرد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز پنج شنبه گزارش داد که راینس پریبس، رئیس ستاد کاخ سفید، از معاون اف‌بی‌آی خواسته است که گزارش‌ها از ارتباط اطرافیان دونالد ترامپ با روس‌ها در زمان کارزار انتخاباتی او را رسما انکار کند.

سی‌ان‌ان در ادامه به نقل از «چند مقام» گزارش داد که اف‌بی‌آی این خواسته را اجابت نکرده است.

این شبکه تلویزیونی سپس در گزارشی که خبرگزاری آسوشیتدپرس هم تاییدش کرد به نقل از مقامی در کاخ سفید خبر داد که آقای پریبس، از افراد بسیار نزدیک به دونالد ترامپ، تنها زمانی از اف‌بی‌آی چنین چیزی را خواسته که این اداره فدرال به کاخ سفید اطلاع داده گزارش‌ها از ارتباط افرادی با روسیه «صحت ندارد».

با این حال این نکته‌ای است که هنوز اف‌بی‌آی رسما و در رسانه‌ها به آن هیچ اشاره‌ای نداشته است.

در همین حال رسانه‌ها پنج‌شنبه شب به نقل از شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، قولی را مطرح کردند که تایید می‌کند اف‌بی‌آی و کاخ سفید در این باره گفت‌وگو داشته‌اند.

آن طور که آقای اسپایسر گفته است: «ما سعی نکردیم داستان را جمع کنیم. از آنها خواستیم حقیقت را بگویند.»

روزنامه نیویورک تایمز هفته گذشته در گزارشی «از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا» این اتهام را مطرح کرد که اعضای کارزار دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با چند مقام اطلاعاتی روسیه «مرتبا ارتباط» داشته‌اند.

کاخ سفید بلافاصله این گزارش را رد کرد.

گزارش این روزنامه کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن منتشر شد که مایکل فلین، مشاور امنیتی آقای ترامپ، مجبور به استعفا شد، آن هم به دلیل ارتباط تلفنی چندباره با سفیر روسیه در آمریکا در زمانی که هنوز دولت باراک اوباما بر سر کار بود.

آن طور که در گزارش‌های مختلف آمده است، آقای فلین با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه، در تماس بوده و این تماس‌ها با تحریم‌های اعمال‌شده از سوی اوباما «همزمان بوده» و درباره آنها صحبت شده است.

موضوع تحریم‌ها، به هفته‌های پایان ریاست‌ جمهوری باراک اوباما بازمی‌گردد که دولت ایالات متحده بر پایه اتهام‌های مطرح‌شده از سوی نهادهای اطلاعاتی خود علیه دخالت‌ سایبری روسیه در انتخابات آمریکا، تصمیم به اعمال تحریم‌هایی علیه مسکو گرفت، از جمله شماری از دیپلمات‌های روسیه را اخراج کرد.

هفته گذشته خود آقای ترامپ هم مستقیما در این باره صحبت کرده و اعلام کرد که «هیچ یک از آشنایان من» در زمان کارزار انتخاباتی با عوامل اطلاعاتی روسیه ارتباط نداشته‌اند.

در همین حال آن طور که در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه گاردین آمده است،‌ خواسته رئیس ستاد ترامپ از اف‌بی‌آی باعث خشم عده‌ای از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا شده است.

از جمله جان کان‌یرز، عضو ارشد کمیته قضایی مجلس نمایندگان، در این باره گفته است که کاخ سفید «اصلا مجاز به تحت فشار گذاشتن اف‌بی‌آی برای صدور بیانیه در مورد تحقیقات از رئیس جمهور و مشاورانش نیست».

روز یک‌شنبه گذشته راینس پریبس در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز اعلام کرد که «از سطوح بالای اطلاعاتی‌های آمریکا» به او اطمینان داده شده که اتهام ارتباط با روسیه «نه تنها غلوشده، بلکه کاملا غلط است.»

در گزارش‌ها این گمانه مطرح شده که در اینجا اشاره آقای پریبس به گفت‌وگویش با اندرو مک‌کیب، معاون اف‌بی‌آی،‌ است.

XS
SM
MD
LG